Olvasási idő: 12 perc

Miként érdemes nekifogni egy WordPress weboldal keresőoptimalizálásának? Mi az, amire ügyeljünk és mit kockáztatunk, ha ezt elmulasztjuk?

A következőkben tömören bemutatom azon alapokat, amelyeket bárki megcsinálhat sajátkezűleg az itt leírt információk alapján és ezek által javíthat a helyezésén hosszútávon.

Továbbá az egyik leggyakoribb hibára is felhívom a figyelmet, melynek megoldási lehetőségeit is kifejtem és néhány tanácsot is adok ezekhez.

WordPress és a keresőoptimalizálás jó barátok?

Több helyről is lehet hallani, hogy a WordPress milyen jó SEO-záshoz, ahogy más forrásokból azt, hogy milyen rossz. Igaz is, meg nem is, mind a kettő. Kicsit ki is fejtem miért, mindkét irányba érveket felmutatva.

Amiért előnyös

A WordPress SEO terén előnyös, mivel szakmai ismeretek nélkül végezhetünk on-site és technikai SEO optimalizálást is bővítményekkel, preconfig (előre beállított) lehetőségekkel. Ezalatt mit is értek?

Egyfelől SEO plugin telepítésével megadhatjuk akár automatikusan is a meta adatok (title, description, slug) és ezeket a bővítmények be is szúrják, átírják.

A képek terén is vannak bővítmények amik elősegítik a jobb helyezést a találati listán, azonban ezekről kicsit később.

Miért lehet problémás

Miért nem előnyös?

Az automatizáció a keresőoptimalizálás terén (is) kényelmes, azonban nem tudja teljesértékűen helyettesíteni az emberi tényezőt és a WordPress bővítmények esetében is ez igaz.

A másik probléma, hogy nagyon sok sablon és bővítmény nagyon rossz minőségű, amik összességében ronthatnak a pozíciónkon. Akár közvetlen, akár közvetetten, például ha csak lassítják a honlapunk és figyelembe vesszük a Core Web Vitals értékelését.

Szóval most akkor jó vagy sem?

Határozottan jó. Ahhoz, hogy elindítsuk honlapunk és elkezdjük annak optimalizálást, remek eszköz a WordPress a felhasználóbarát kialakításának és a sokféle elérhető bővítménynek köszönhetően.

Azonban amellett nem mehetünk el szó nélkül, hogy egy szakember kezében a WordPress nagyon hatékony SEO fegyver, így érdemes lehet fejlesztőt, tanácsadót bevonni a fontosabb honlapok esetében.

Így kezdj neki WordPress honlapod keresőoptimalizálásához

0. Alapok biztosítása

Először is szükséged lesz egy rendes hosting (tárhely vagy szerver) szolgáltatásra, ami lehetőséget ad, hogy honlapod gyors legyen. Kelleni fog egy telepített WordPress, egy minél egyszerűbb, jó sablon a honlapunkhoz és néhány SEO bővítmény.

1. Irány és kulcsszavak meghatározása

Egy honlapot érdemes minél kevesebb kulcsszóra optimalizálni és inkább azok longtail változataira. A kulcsszókutatás igen fontos, mivel ennek eredménye alapján érdemes tovább haladni.

2. Keresőoptimalizáló bővítmények

Röviden bemutatom a népszerűbb és hasznosabb WordPress SEO bővítményeket. A választást mindenkire rábízom, mivel nagyjából mindegyik tudja azon alapokat, melyek szükségesek. Ezek az alapok a title (cím), meta description (leírás) megadása, módosítása, xml sitemap (webhelytérkép) készítése, 

  • Yoast SEO: Az egyik legnépszerűbb WordPress bővítmény, több mint 5 millió aktív telepítéssel. Az ingyenes verzió szinte az összes alap szükséges funkciót tartalmazza. Hab a tortán, hogy az elemzője fel lett készítve a magyar nyelv sajátosságaira is. Nem véletlen, hogy nagyon népszerű nálunk.
  • Rank Math SEO: Az alapokat szintén tartalmazza, amit tovább bővítettek még átirányítás kezeléssel, 404-es hiba listázással, képek alt + leírás automatikus kitöltésével, továbbá Google Analytics követőkód beszúrásával.
  • SEOPress: Szintén egy minden szükséges elemet tartalmazó plugin. A fenti kettőn felül tud html webhelytérképet és úgynevezett white label lehetőséget. A fizetős verziója neki a legolcsóbb.

3. Használd a WordPress-t, amire való: Publikálj!

A WordPress ugyebár elsődlegesen egy bloghoz való CMS motor. Tervezzük meg (az 1. pont eredményei alapján), milyen tartalmakat szeretnél készíteni. A leginkább ajánlott, ha céges weboldalunk tartalmát is igyekszünk bővebbre venni (ami még hatékony, túlzásba ne essünk) és kiegészítjük egy szakmai bloggal. Így nagyon jól tudunk long tail keresésekre célozni, továbbá marketing szemszögből is előnyös.

Érdemes az egyes időszakosan népszerű keresésekre is célozni, például karácsony előtt, nyár elején. Ezen cikkeket érdemes olyan 2 héttel korábban publikálni, hogy időt adjunk a keresőnek az indexelésre.

Amire még ügyeljünk, hogy a cikkeink minél inkább minőségiek legyenek, a látogatóknak szóljanak. Hosszúk legalább 800 szavas legyen. A legnépszerűbb keresésekre akár 5 – 6000 szavas cikkeket is készíthetünk, ezzel erősítve.

Továbbá érdemes használni a WordPress kategorizáló és címkéző lehetőségeit, ezzel jobban átlátható és rendezettebb struktúrát hozhatsz létre. Ez nem csak számodra, hanem látogatóid részére és ezáltal a felhasználói élményre is pozitív hatással lesz. 

A fontosabb tartalmaknál saját magad határozd meg a title és meta description értékét, így jobb átkattintási arányt érhetsz el.

4. Végezz linképítést, keress linkcseréket

A következő lépés, hogy keress olyan honlapokat amik azonos témáról szólnak. Ezen oldalakról igyekezz linket szerezni. Ha kifejezett célod egy konkurens megelőzése, akkor ellenőrizd a backlinkjeit és igyekezz Te is azon honlapokról linket szerezni.

5. A folytatás

A folytatás több elemet is magába foglal. Egyfelől ismételni kell a 3. és a 4. pontot, újra és újra. Ezen felül karban kell tartanunk weboldalunk. Utóbbi fontosságáról és elemeiről a folytatásban lesz szó.

WordPress karbantartás és SEO kapcsolata

Egy honlap esetében fontos, hogy az stabil, biztonságos és gyors legyen. Ezt hosszútávon kell garantálni és éles verseny esetén pár napig fennálló probléma is okozhat gondot és hosszabb távon is kifejtheti negatív hatását.

Amiért problémás a karbantartás hiánya SEO szempontból

Amennyiben nem tartjuk karban WordPress honlapunk, komoly gondba kerülhetünk. Minél hosszabb ideig mellőzzük a WordPress frissítés elvégzését (alaprendszer + sablon + bővítmények), annál jobban nő esélye, hogy feltörjék és megfertőzzék weboldalunk. A legtöbb esetben ilyenkor a támadó hozzáférést szerez honlapunkhoz és általában 3 módosítást hajt végre:

  • idegen nyelvű, spam linkekkel és tartalmakkal szemeteli
  • keresőből érkező látogatókat másik honlapra irányítja át
  • kártékony kóddal, vírust próbál látogatóink számítógépére, eszközeire telepíteni.

Gondolom nem szükséges mondani, hogy ha a Google ilyen tartalmakat, kódokat talál, akkor saját honlapunk ki fog kerülni a találati listáról, talán domain címünk még tiltásra is kerül, így pedig a teljes, eddigi erőfeszítéseink, honlapba ölt időnk megy a kukába. Így a karbantartás elmaradása komoly veszélyt hordoz magával.

Hogyan maradhat biztonságos WordPress honlapunk?

Ezt már a honlap készítéskor kell elkezdenünk vagy a fejlesztőnek megalapozni. Elsődleges tanács, hogy csakis kizárólag a hivatalos WordPress tárából (a wordpress.org címről) töltsünk le ingyenes bővítményeket és sablonokat.

Fizetős bővítmény és sablon esetében mindig a készítőtől vásároljuk meg és nézzük meg a véleményeket, melyeket piactereken írnak róluk! Amennyiben fejlesztő készíti nekünk az oldalunk, úgy kérjük el a liszensz kódo(ka)t az adott sablonhoz, bővítményhez, hogy igazolni tudjuk mi is és a fejlesztő is, hogy rendelkezik a felhasználás jogaival és legális forrásból származik.

Másodsorban rendszeresen (honlap forgalmától és fontosságától függően) 1 – 3 havonta végezzünk egy frissítést, karbantartást és tesztelést. Ha erre nincs energiád, lehetőséged (vagy csak tapasztaltabb kezekbe adnád ezt a feladatot) akkor érdemes egy fejlesztőt felkeresni vagy olyan szakembert, aki foglalkozik WordPress üzemeltetés szolgáltatással és komoly tapasztalattal rendelkezik és garantálni tudja honlapunk stabilitását és biztonságát.

A vendégcikk szerzője:
Rottenbacher Tamás
Senior developer
WordPress Magyarország