Olvasási idő: 24 perc

Elsőnek írtam egy több, mint féloldalas bevezetőt, majd kitöröltem, mert azt kezdtem el benne leírni, hogy miért fontos a keresőoptimalizálás a webshopoknál is.

Az időmet pazarlom azzal, ha ezt kell bebizonyítanom! Ha a termékeidre, szolgáltatásaidra van keresés a Google-ben, jön organikus forgalom, és úgy gondolod, hogy hülyeség a webshop keresőoptimalizálása, akkor ne is olvasd ezt a cikket tovább. 🙂

Viszont, ha már gondolkoztál azon, hogy nem a Google Ads és a Facebook hirdetéseidtől szeretnél függeni, a látogatóid 80-90%-át nem csak ilyen fizetett csatornákról szeretnéd hozni, vagy nem érted, hogy az elvégzett alap webshop SEO beállítások miért nem hoznak több organikus látogatót, akkor ezekre a kérdésekre a választ valószínűleg ebben a cikkemben meg fogod találni.

5 olyan hiányosságot mutatok meg, amelyeket a legtöbbször tapasztalok a webshopoknál. Ezeknek a megfelelő beállításáról is írok.

Kulcsszókutatás

Ez a keresőoptimalizálás és azon belül az on-page SEO (tartalmi keresőoptimalizálás) első lépése a kulcsszókutatás. Meg kell találni első körben azokat a keresési kifejezéseket, amelyekre a Google-ben sokan keresnek és így organikus forgalom növelhető a weboldalon.

Te is könnyedén meg tudod nézni, hogy a webshopodnak a releváns kulcsszavaira havonta átlagosan mennyi keresés érkezik.

Az egyik eszköz a Google Ads kulcsszókutató eszköze, amelyben csak akkor fogsz pontosabb keresési számokat látni, ha folyamatosan hirdetsz.

De ezenkívül is vannak jó kulcsszókutatató eszközök, amelyek magyar nyelvű kulcsszóadatbázissal dolgoznak.

SEMRush: 14 napig ingyen használhatod a fizetős verzióját, ha itt regisztrálsz. Ebben a videómban bemutattam egy példán keresztül pár funkcióját is.

SEO PowerSuite Rank Tracker: Egy asztali szoftver, aminek ingyenes változata is van, használhatod a saját magyar nyelvű kulcsszóadatbázisát is. Cikkem és külön videóm is van a kulcsszókutatás részének használatához.

Ahrefs: A legnagyobb saját magyar nyelvű kulcsszóadatbázissal rendelkezik. 7 napig 7 dollárért (+ÁFA) tudod használni. Ahogy a SEMRush-nál, itt is regisztráció után rögtön mondd le az előfizetést, így nem fogod elfelejteni és automatikusan véget ér az előfizetés a lejárat után, nem fogja a bankkártyádat megterhelni.

UberSuggest: Ez is egy szintig ingyenes, érdemes megnézned, de komplexed kulcsszókutatáshoz az előző három eszközt ajánlom.

Ne csak a fő kulcsszavakat keresd meg, hanem az LSI kulcsszavakat is! Ezek fogalmi szempontból kapcsolódó szavak, amelyeket a szöveges tartalmak készítésénél foglalj bele. Ezek olyan plusz bekezdések, témák lehetnek, amelyek kapcsolódnak a fő kulcsszóhoz. Minél teljesebben fejted ki az adott témát, annál jobban fogja érteni a Google is, minőségi, átfogó tartalomnak fogja tartani. Ezzel a fő kulcsszóra is jobban rangsorolhatsz, de sok más long tail kifejezésről is nagyobb organikus forgalom fog jönni.

Egy webshop esetén rengeteg kulcsszó így összejöhet, akár több száz is. Egyszerre mindenre keresőoptimalizálni valószínűsítem, hogy lehetetlen lesz, és nem is fog eredményesen működni.

Érdemes csoportosítani a kulcsszavakat, kategorizálni.

Figyelembe kell venned azt is, hogy mely termékeid, temrékkategóriád azok, amelyek üzletileg a legjobban profitálnak, folyamatosan forog a készlet, és van is rá keresés a Google-ben.

Tehát priorizálnod kell, és ezután a legfontosabb kategóriákra állj rá, azt az adott kategóriaoldalt, termékoldal kezdd el megfelelően keresőoptimalizálni.

Ezenkívül gyakori hiba szokott lenni, hogy nagyon kompetitív kulcsszavakra kezdenek el keresőoptimalizálni, amiken előrébb kerülni lehetetlen elvárás.

Olyan kulcsszavaknál, amelyekre nagyon erősek a konkurensek, több hónap, de inkább egy éves, folyamatos munka előre jönni, ha nagyon hátul vagy, és a versenytársak is sokat fordítanak a SEO-ra.

Továbbá az utóbbi időben egyre több lett a SERP features a Google találati oldalain. Tehát nem olyan régen megjelentek a Google Ads Shopping hirdetések, képek és videók jöhetnek elől, Google térkép és sok más. Sokszor ezek halmozva jelennek meg egy sokat keresett kulcsszóra, így az organikus találatoknál az első már gyakran 10%-nál kisebb átkattintási arányt ér el, mert annyira sokat kell legörgetni a találati listán:

sok serp funkció

Ilyen nehézségi szintű rangsorolást is fel kell állítanod, és az olyan kulcsszavakat kell kiválasztanod, amelyekre kisebb a verseny. Ezekre rövidebb távon fogsz látványosabb eredményt elérni. Sőt, ha egy fő kulcsszó long tail változatára mész rá, akkor az idővel szépen fogja segíteni a fő kulcsszó helyezését is.

Keresési szándék

A search intent (keresési szándék) vizsgálata kiemelkedően fontos lett az utóbbi időben, mivel a Google találati oldalai folyamatosan változnak.

Ha meg vannak a kulcsszavak, akkor meg kell vizsgálni a SERP-t (a Google első találati oldalát) és megvizsgálni, hogy milyen tartalom típusok rangsorolnak elől.

Sokszor találkoztam azzal, hogy egy-egy kulcsszóra olyan tartalommal akartak előre kerülni, amivel nem lett volna esély. Egyszerűen csak rá kellett volna keresni és látható lett volna, hogy például nem termékkategória oldalak, hanem blog cikkek rangsoroltak elől.

Többféle keresési szándékot megkülönböztethetünk:

informational: információkban gazdag oldalak, legtöbbször blog cikkek, de olyan is előfordul, amikor egy szolgáltatás aloldalt kell ellátni egy informatív tartalommal és azzal előre lehet kerülni. Útmutató cikkek, egy-egy témát jár körül átfogóan, nagyon részletesen. Ezeknél tényleg fontos az LSI kulcsszókutatás is.

navigational: itt főleg a különböző márkanevek keresése van, nem igen érdemes ezekre optimalizálni, mert alacsony az átkattintási arány (pl.: facebook belépés, gmail, hotjar, otp bank stb…)

commercial: amikor a kereső még nem biztos egy pontos termék kiválasztásában, további információkat akar szerezni, visszajelzéseket, Termékkategória oldalakkal lehet általában ezekre a kulcsszavakra rangosorolni (pl.: asus laptop, kutyatáp stb..)

transactional: itt már elég pontos a keresési szándék, pontos terméknevekre, típusokra történik a keresés. Termékoldalak jönnek fel a találati listán.

videó, képek: A SERP funkcióknál megjelentek más tartalomtípusok is a találatoknál. Az informational típusú keresési szándéknál sokszor videók és képek is feljönnek. A YouTube keresőoptimalizálásnak is egyre jelentősebb. Ha ezt látod, akkor ne csak blog cikket készíts el, hanem videót is. Képes találatoknál meg optimalizáld még jobban a releváns képet.

Többféle keresési szándék: Az előzőeknek a keveredése is előfordul, amikor olyan a keresési kifejezés, amelyre többféle keresési szándék is megfigyelhető. Ha rákeresel arra, hogy ‘c vitamin’, akkor itt az első találati oldalon elsőnek főleg cikkek jelennek meg, majd utána termékoldalak is elérhetőek. Így itt érdemes egy népszerű C vitamin termékoldalt optimalizálni, de egy átfogó blog cikket is megírni a C vitaminról.

Canonical címke – technikai SEO beállítás

Keresési szándék

A canonical URL beállítása abban ad segítséget, hogy ne lépjen fel duplikáció az oldalon belül. Webshopoknál gyakran szokott előfordulni, hogy ha egy kategóriaoldalon a termékeket szín, méret alapján szűrjük, vagy sorba rendezzük őket ár, népszerűség, stb. szerint, akkor egy új URL alatt fog betöltődni az oldal.

Ezen az oldalon viszont a tartalom meg fog egyezni a kategóriaoldallal, a Google külön indexeli, és így duplikáció lép fel, valamint rengeteg lesz az olyan indexelt tartalom, ami plusz értéket nem ad. Ugye csak a termékek sorrendje változik az aloldalon, de minden marad ugyanaz tartalmilag…

Ebben az esetben a szűrt aloldalak forráskódjába egy canonical címkét kell beállítani, amelybe az eredeti termékkategória oldal URL-jét állítod be, így csak azt fogja indexelni és figyelembe venni a Google.

<link rel=”canonical” href=”URL CÍM“>

A jó hír az, hogy ha WordPress motorú webshopod van, akkor SEO bővítmény segítségével (Yoast SEO, Rank Math…) automatikusan beállítódnak a canonical kódok (persze utána lehetőség van ezt oldalanként is testreszabni).

Egyedi fejlesztésű webshopoknál viszont a webfejlesztődnek meg kell tudnia ezt oldani, neki jelezd ezt a beállítást.

Szöveges tartalmak

Szerintem ez a top hiányosság, és ez felel a legtöbb esetben azért, hogy egy webshop adott kulcsszóra sehol sem szerepel a Google találatai között.

A Google a tartalomban olvas, és értelmezi az adott oldal témáját, relevanciáját. Ha te szeretnél egy kulcsszóra elől megjelenni, de nincs tartalom, amelyben az adott kulcsszavak szerepelnének, a téma nincs körüljárva, akkor a Google nem fogja relevánsnak találni az adott oldaladat.

Hiába van egy kategóriaoldalad tele például Asus laptop termékekkel, ha azon a kategória oldalon nincs jó pár szó írva az Asus márkájú laptopokról…

De ugyanígy a főoldalaknál is probléma szokott lenni a tartalomhiány. A következő pontban olvashatsz arról, hogy miként helyezz el sok tartalmat, anélkül, hogy a UX (user experience – felhasználói élmény) romlana.

Szóval, egy webshopnál nagyon fontos a kategóriaoldalak keresőoptimalizálása. A kulcsszókutatás során is kiderülhet, hogy sok esetben a termékkategóriákra fognak keresni, és ezekre érdemes fókuszálnod.

Pár tipp egy termékkategória aloldal keresőoptimalizálásához:

  • az URL-ben szerepeljen a kulcsszó. Pl.: www.peldadomain.hu/asus-laptopok
  • A Meta címben és leírásban is legyen benne a kulcsszó
  • Legyen H1-tag (címsor 1), amelyben a kulcsszó benne van. Pl.: Asus laptopok
  • H2 címsort is állíts be, akár többet is, ebben is szerepeljen a kulcsszó és más releváns kifejezések is. Ezt a kulcsszókutatás után látod, például: nem csak arra van keresés, hogy ‘asus laptop’ (átlag havi 6600 keresés), hanem olyanokra is mint: ‘asus gamer laptop’ (havi 880 keresés), ‘asus notebook’ (havi 880 keresés), stb…
  • A termékek felett helyezz el pár mondatnyi, pár sornyi tartalmat, amelyben belsőlinkek is szerepelhetnek, átmutathatnak más releváns termékkategóriára, ezzel a belsőlinképítést fejleszted, ami szintén nagyon fontos egy webshopnál. A többi tartalmat lejjebb, a termékek utánra állíthatod be (a következő részben erről többet  írok).

Nem azt mondom, hogy az első helyen található webshopoknál mind sok tartalom van a ketegóriaoldalon. Ekkor szokott jönni a kérdés, hogy de akkor miért vannak elől?

Persze nem minden ettől függ, mert egy versenytárskutatás után kiderülhet, hogy erősebb és több backlinkje van a konkurensnek, vagy a blogoldalán folyamatosan jelennek meg tartalmak, amelyekből többször linkel az adott kategóriaoldalára (belsőlinképítés), de technikailag is jobb lehet az oldala, vagy nagyon nagy a látogatói száma (például erős márkakeresés van, sokan direktben keresnek az oldalra…).

De az biztos, hogy ha tartalmilag fejleszted, bővíted az oldalaidat, akkor rengeteg versenytársadat le fogod előzni, sok esetben a nagyobbakat is beérheted (ha van ilyen versenytársad is…).


Gyakorlatias online SEO tanfolyamom segítségével te is el tudod kezdeni a weboldalad keresőoptimalizálását, vagy még eredményesebbé tudod tenni azt!


Felhasználói élmény (UX) és a SEO

Ahogy az előző részben is említettem, ebben a részben a UX-re, vagyis a felhasználói élmény megtartására koncentrálok.

Ha tartalombővítésre kerül a sor, akkor mindig megkapom azt, hogy de ez rengeteg szöveg, senki nem fogja elolvasni, elnyomja a termékeket, stb…

Az egy tévhit, hogy senki nem fogja elolvasni… Ezt eddig mindig csak úgy mondták, bebizonyítva nem volt. Az biztos, hogy vannak, akik átpörgetik az oldalt és csak pár infót olvasnak el, vagy annyira céltudatosak, hogy rögtön a kategóriaoldalon a termékekről olvasgat, de vannak olyanok, akik több infót akarnak kapni egy adott termékkategóriáról, főleg, ha az egy márka termékkategória (Asus laptopok).

Ugyanígy ezt a blogcikkemet is sokan csak átpörgetik, a fejezetcímeket elolvassák, de vannak, akik részletesen minden szót értelmeznek. (Az Analyticsben ez látszik, vannak olyan oldallátogatók, akik egy blogcikknél átlagosan nyolc percet vagy többet töltenek el, és vannak, akik csak egy-két percet, vagy kevesebbet…)

Ugyanígy a termékeknél is sokan beleesnek abba a hibába, hogy nincs megfelelő termékleírás, pedig azzal lehet a legtöbb esetben eladni egy terméket, ha megfelelő értékesítési szöveg van hozzáírva.

Nem az, hogy hány gramm, mennyi memória, képátmérő, ezek adatok, hanem mondjuk az, hogy melyik funkciója mivel segíti a vásárlót, milyen problémájára ad megoldást, hogyan teszi könnyebbé az életét, akár használati javaslatok, tippek és érdekességek…

Az Apple nagyon profi abban, ahogy átadja a termékei funkcióit a célközönségnek, és nem amperekről ír, ha az egész napos akku élettartamról van szó… Nézd meg a Macbook aloldalát, de sok esetben az eredeti angol még jobban átadja, amiről írok.

A másik fontos része a felhasználói élménynek, hogy a rengeteg tartalom úgy legyen elhelyezve, hogy azért ne nyomjon el mindent a szöveg, és a termékek is látszódjanak.

Webshopoknál a tartalom nagyobb részét érdemes lejjebb beállítani, a főoldalnál és a kategóriaoldalaknál is a leíróbb szövegek mehetnek alulra.

A szöveges tartalmakat is lehet esztétikusan szerkeszteni, ez hatékonyabb is lehet, mert a Google figyel a felhasználói élményre, és egy tömör szövegmassza nem fog tetszeni a keresőóriásnak…

Legyen mindig tagolt a szöveg, 3-4 soronként menjen egy üres sorköz, állíts be a képeket, vizuális elemeket, alfejezet címeket (ezeket állíthatod H2, H3, H4-be).

Blog tartalom

A blog egy nagyon jó eszköz arra, hogy még több tartalom legyen a webshopodban, több organikus látogatót hozz az oldaladra, bizalmat és szakértelmet mutass a célközönségednek, és a Google-nek is jelezd, hogy milyen témában vagy releváns.

A blog eredményessége, ahogy a keresőoptimalizálás, nem egyik napról a másikra látszik, sőt, hetek vagy hónapok alatt sem valószínű látványos fejlődés. Átlagosan körülbelül fél év kell, hogy nagyobb eredményeket láss, főleg az organikusan (Google-ből) érkezők számában, mert ennyi idő kell a Google-nek, hogy a megfelelő mennyiségű blogbejegyzésből lássa, hogy melyik kulcsszavakra vagy releváns, milyen témában hozzon előre.

Ha megfelelően építed a belsőlinkeket a blogcikkekkel, akkor ez a kategóriaoldalaidat rövidebb időn belül is jobb rangsoroláshoz segítheti, így egyik fő céljaként a kezdetekben ezt nézd.

Ne értékesítő tartalmakkal töltsd fel a blogodat, hanem a célközönségednek releváns, információt nyújtó anyagokat állíts össze. Persze mehet bele termék is, ami akár segít az olvasó problémájának megoldásában. Teszteket is készíthetsz a termékekről, főleg, ha van arra keresés is a Google-ben (pl.: Iphone 8 teszt). Rengeteg téma feldolgozható blogtartalomban.

És ahogy írtam a keresési szándék résznél, sok olyan kulcsszót/témát találhatsz, amelyekre nem termék oldalakkal, hanem informatív tartalmakkal tudsz előre jönni. Legtöbbször ezekre látható keresések vannak, de nem hirdetnek, nem jelennek meg bővített találatok, így az átkattintási arány is kiemelkedő lehet!

Jobban nem fejtem ki, hogy egy blogbejegyzésnél mire kell figyelni, hogyan kell keresőoptimalizálni, mert erről írtam egy teljes blogcikk beállítási útmutatót, amelyben minden infót megtalálsz.

 

Összefoglalás

Egy webshop teljes keresőoptimalizálása összetett feladat, sok esetben hónapokig is eltarthat egy hatékonyabb beállítási folyamat. Persze soha nem ér véget, mindig van feladat azzal, hogy a kulcsszavakra megszerzett pozíció megmaradjon. A folyamatos tartalomgyártással, blogcikkek publikálásával pozitív eredményeket lehet elérni.

De azt sem szabad elfelejteni, hogy a nagyobb organikus forgalom megszerzésével a webshop marketingjét is fejleszteni kell, új ötleteket tesztelni a jobb konverziók (több vásárlás) eléréséhez. Érdemes elemző-, látogatói tevékenységet felvevő szoftvereket is használni, mint a HotJar, aminek kielemzésével sok hibára lehet rátalálni.

A videós SEO tanfolyamomban vannak webshop keresőoptimalizáláshoz kapcsolódó fejezetek is, ezek közül a termékoldal optimalizálás részt ingyen is eléred, további 3 videóval együtt.