Barion Pixel
Olvasási idő: 18 perc

Nem, nem arról fogok írni ebben a cikkben, hogy hogyan írj jól tartalmakat. Nem vagyok szövegíró, igaz több képzésen, tréningen részt vettem már, olvastam nagyon jó szakirodalmakat, és gyakorlom is az írást – blogcikkeket írok, és a szolgáltatásaim aloldalait is folyamatosan fejlesztem…

DE a cikk végére betettem magyar és angol nyelvű szövegírással kapcsolatos könyveket, blogokat és képzéseket, amelyekkel a szövegírási képességeidet Te is fejleszteni tudod!

Ebben a cikkben inkább arra térek ki, hogy miért van szükség szöveges tartalomra a weboldaladon, valamint, hogy milyen lehetőségeid vannak a szöveges tartalmak előállítására.

De a bejegyzés címe sem clickbait, tehát megírom, hogy én mennyit kérek el a szövegírásért, miért kerül annyiba amennyibe, és mi különbözteti meg az olcsóbb megoldásoktól…

Tartalom:

I. Miért van szükség szöveges tartalomra a weboldaladon?
A potenciális célközönséged meggyőzéséhez
Keresőoptimalizálás miatt
II. Ha a szövegírást kiszerveznéd
Cégen belül
Szövegírónak közvetlenül
Ügynökségen/ online marketingesen keresztül
III. Szövegírás tanulásához/fejlesztéséhez ajánlott könyvek, blogok és képzések
Könyvek
Blogok
Képzések


Miért van szükség szöveges tartalomra a weboldaladon?


Ennek több oka is van. A legfontosabb kettőt megmutatom és kifejtem, de biztosan lennének még érvek. Szerintem ez a két ok már elég ahhoz, hogy bővítsd több szöveges tartalommal a honlapodat (ha eddig még nem tetted…).


A potenciális célközönséged meggyőzéséhez


Tehát ahhoz, hogy konverzió legyen az oldaladon. Ha webshopod van, akkor a megrendelésekért, ha szolgáltatásokat kínálsz, akkor az új ügyfelek miatt…

Szöveges tartalom nélkül nem sok esélyt adok arra, hogy konverzióid legyenek az oldaladon. Persze előfordulhat olyan iparág, ahol szinte nincs versenytárs, olyat kínálsz, ami nélkülözhetetlen a célközönségednek…

De valószínűsítem, hogy Te nem ilyen területen vagy (hiszen akkor nem is olvasnád ezt a cikket).

Tehát, ha webshopod van, akkor például a termékeknél fontos a szöveg. Ha több száz vagy ezer terméked van, valószínűleg nem fogod mindegyiket egyedi, a célközönségre szabott tartalmakkal ellátni.

Itt is fontos a prioritások felállítása. Azokat a termék oldalakat szabd egyedivé, amelyekre jönnek látogatók a hirdetésekből, vagy organikusan, a Google-ből kattintanak át egyes kulcsszavakról.

Utóbbi miatt is fontos a tartalmak feltöltése, ezt nemsokára még kivesézem.

Szóval, ha egy terméket szeretnél eladni, akkor ne csak az objektív adatokat írd le.

Sokszor hozott példa az Apple, amely a weboldalán például a MacBook laptopoknál nem azt emeli ki, hogy ennyi ezer mAh az akksi teljesítménye, hanem azt, hogy 12 órán át tudod használni.

Én még azt is hozzátenném, hogy ez egy olyan laptop, amellyel egy Starbucksba beülve nem kell keresned a konnektoros helyeket, mivel több órán keresztül tudod használni feltöltve.

Ráadásul retina kijelzőnek nevezték el a nagyon jó felbontású laptopjak kijelzőit, amely jól leírja a magas pixelszámokat.

Természetesen fel kell tüntetni a nyers adatokat is, mert van az a célcsoport, akik ezeket is megnézik, de a legtöbb érdeklődőnek ezek nem sok mindent mondanak…

Továbbá például egy parfüm webshopnál, ahol nincs arra lehetőség, hogy megszagolják a parfümöket a látogatók, le kell írni az illatokat, hogy milyen alkalmakra lehet használni a parfümöt, stb… Ezek után jöjjenek a parfüm összetevői.


Keresőoptimalizálás miatt


Az előző pontban is említettem a keresőoptimalizálásnál a szöveges tartalom fontosságát.

A Google ezen tartalmak segítségével tudja átlátni, hogy pontosan milyen termékeket értékesítesz, vagy milyen szolgáltatásokat kínálsz.

A Google keresőjébe kulcsszavakat, kifejezéseket, kérdéseket írunk be. Ha ezek nem szerepelnek a honlapodon, akkor a Google hogyan tartsa az oldaladat relevánsnak, és miért rangsorolja előre?

Webshopok esetén az egyik leggyakoribb hiányosság SEO-ban, a szöveges tartalmak hiánya.

Legtöbb esetben nem is a termék oldalakra érkeznek a Google-ből a keresők, hanem inkább a termékkategória oldalakra.

A ‘Macbook Air laptop’ vagy a ‘halloween jelmezek’ kifejezésekre keresnek rá, amelyre a Google nem egy-egy ide tartozó konkrét terméket fog megjeleníteni a találati listán, hanem termékkategória oldalakat, ahova érkezve a látogató egy tucat halloween jelmez közül válogathat. Ha ezen az aloldalon nincs a szöveges tartalom megfelelően feltöltve, akkor nem igen fogja megérteni a Google, hogy miről szól az oldal…

A blogcikkek írása is ugyanolyan fontos feladat, ha még több a Google-ből érkező látogatót szeretnél, vagy szeretnél előrébb rangsorolni a releváns kulcsszavakra.

Az én oldalamon az organikus forgalom így nő a folyamatos, minőségi blogcikkek publikálása miatt is (2020. május 31-ig) :

A blogcikkek teljes beállításához egy csekklistát állítottam össze, bőven kifejtve annak minden pontját.


Ha a szövegírást kiszerveznéd

Több opció is van arra, hogy ki írja meg a tartalmakat a weboldalra:


Cégen belül:


A szövegírás kiadható valamelyik munkatársnak, a marketingesnek, stb…

Előnye, hogy ismeri a termékeket, szolgáltatásokat, de hátránya, hogy valamilyen szövegírói képzettség, tapasztalat nélkül nem olyan tartalmak születhetnek, amelyekre a célközönségnek szüksége van.

Továbbá nem mindenki alkalmas az írásra, nem mindenki szeret írni, és lehet, hogy nem jó ötlet ráerőltetni a feladatot egy munkatársra.


Szövegírónak közvetlenül:


Előnye, hogy olcsóbb lehet a szövegírás kiszervezése (1-2 Ft/karakter).

Hátránya, hogy a szövegíró a legtöbb esetben a megadott téma, weboldal alapján fog írni egy szöveges tartalmat.

Nem biztos, hogy képzett a keresőoptimalizálás területén. Ezenkívül egy blogcikknél még elég kevés a tartalom megléte, azt valakinek megfelelően fel kell töltenie és be kell állítania, optimalizálnia a weboldalon.

Ezenkívül gyakori tapasztalatom, hogy a szövegírók nagyon tele vannak munkával, szabadúszók vagy nem csak szövegírással foglalkoznak, így sok esetben a határidőket nem tudják tartani, csúsznak a tartalmak előállításával (persze vannak kivételek).

Az elvesztegetett idő a legdrágább, a keresőoptimalizálásban pedig ez főleg igaz, minél később kerül fel a tartalom, annál később lesz eredmény, és itt nem napokról vagy hetekről van szó. :/


Ügynökségen/ online marketingesen keresztül:


Ebben az esetben az ügynökség vagy az online marketing szakember áll közvetlen kapcsolatban a szövegíróval/szövegírókkal.

Én például ezt a szolgáltatást nyújtom az ügyfeleimnek.

Miért?

Azért, mert a következőket végzem el a magasabb karakter díjért, ezek mind benne vannak az árban:

  • témák felkutatása, amelyek a célközönségnek érdekesek lehetnek
  • további kulcsszókutatás, LSI kulcsszavak megkeresése
  • brief összeállítása a szövegírónak( pl. megadni a címsorok számát, a fontos kulcsszavakat, az LSI kulcsszavakat, hogy mely oldalakra szeretnénk linkelni a tartalomból, extra infókat a témával kapcsolatban, stb…)
  • én gondoskodom arról és vállalok felelősséget azért, hogy a tartalom időben elkészüljön és megfelelő legyen
  • ha nem tetszene az ügyfélnek valami, azt leegyeztetem a szövegíróval
  • a kész blogcikket feltöltöm az oldalra, vagy olyan megszerkesztett állapotban adom át, amelyet bármely webfejlesztő pontosan fel tud tölteni
  • képeket keresek a tartalomhoz (ingyenes és fizetett lincenszű képek)
  • megírom a meta címeket és leírásokat, a cikk feltöltésnél be is állítom (ezeket a szövegírók maguk nemigen szokták megadni egy blogcikkhez)
  • open graph adatok beállítása (Facebookon a hivatkozás előnézeti képe, címe és leírása)
  • belső linkek és esetleges külső linkek elhelyezése a szövegben a keresőoptimalizálást segítve

Szóval igen, 1-2 ft/karakter között lehet egy sima, nyers, szerkesztetlen szöveged egy Word doksiban átadva közvetlenül a szövegírótól, de a fent felsorolt beállításokhoz több időre és tapasztalatra, valamint plusz egy főre (rám) van szükség.

Ezek növelik meg a karakter díját, ami nálam jelenleg 5 Ft / karakter.

A karakter és a leütés díj közötti különbség az, hogy a leütésnél minden beleszámít az árba, a szóköz is, a karakter alapú díjazásnál pedig a szóközök nem számítanak bele.

Ezt egyébként külön meg lehet nézni egy Word dokumentumban is:

arakterek száma Word dokumentumban

Én kizárólag karakterek után számolok el, a letütéses elszámolás nekem fura, nem is alkalmazom.

Olyan is előfordult már, hogy az ügyfél megíratta a tartalmat, majd odaadta feltöltésre és beállításra.

Ezekkel nemigen tudok mit kezdeni, vagy magasabb óradíjat kell felszámolnom. A szövegíró lehet, hogy hamar összerakja a tartalmat, de utána 1-2 órámba is beletelhet a szöveg beállítása és feltöltése…


Szövegírás tanulásához/fejlesztéséhez ajánlott könyvek, blogok és képzések:


(a felsoroltak sorrendjének nincs jelentősége 🙂 )

Könyvek:


Janata Kriszta: Szövegírás szenvedéllyel

Nagyon gyakorlatias könyv, amelyben rengeteg tipp van a jobb tartalmak létrehozásához. Nagyon tetszik a rengeteg példa, a sok szinoníma használata, hogy mely szavak helyett mit használj inkább.

Benyó Dániel: E-mail-marketing

A Kreatív Kontroll kiadásában egy e-mail-marketingre specializálódott tudástár. Itt is rengeteg esettanulmány, sok ötlet és tipp található. Nagyon tetszik a rengeteg tárgy sor példa, amellyel tényleg nagyobb megnyitási arányt lehet elérni a hírleveleknél (teszteltem).

Még pár darab elérhető a Librinél, reméljük, hogy lesz folytatása! 🙂

Dan S. Kennedy könyvei

A szövegírás egyik legendája, Dan S. Kennedy. Copywritingról, marketingről, üzletről és pénzről szóló könyvei és oktató anyagai még sokáig fent fognak maradni, és rengeteget lehet belőlük tanulni!

Magyar nyelven is megjelent pár könyve, itt érhetőek el.

Angol nyelven innen tudsz rendelni könyveket Magyarországra.

David Ogilvy: A reklámról

Alapmű ez is szövegírás fejlesztéséhez! Nagyon híres kampányok kapcsolódnak hozzá és világszerte több országban a mai napig működnek ügynökségei (Ogilvy 1999-ben hunyt el). Én a könyvének inkább a régi kiadását ajánlom neked és nem az újabbat. Antikváriumokban, Vatera, Jófogás, Moly oldalakon még mindig fellelhető és szerintem eléggé olcsón adják… 🙂


Blogok:


Copywriter.hu

Rengeteg blogcikk található itt ingyen.

Kreatív Kontroll előfizetés

Lehet, hogy sokan hallottak már a marketingszoveg.com oldalról. Ezt nem olyan régen átköltöztették a kreativkontroll.hu címre, teljesen megújult az oldal felépítése és jól felépített előfizetéses csomagokat kínálnak. Több, mint 600 cikk, 112 órányi videófelvétel vár. Ezeket már egy havi előfizetésért is megkaphatod, de szerintem tovább fogsz maradni, ha meglátod azt a tudásanyag mennyiséget…

Brian Dean – backlinko.com

Brian a keresőoptimalizálás egyik, ha nem a legjobb SEO szakembere. Nagyon jól felépített, részletes, tippekkel és gyakorlati példákkal teletömött blogcikkeket publikál. Ezen cikkek nagy része a top 3-ban jön fel a Google keresőjében a nagyon erős versenyű kulcsszavakra, szóval ez erősen bizonyítja, hogy ért a keresőoptimalizáláshoz.

A szövegírásnál maradva 3 cikkét ajánlom:

https://backlinko.com/copywriting-guide

https://backlinko.com/skyscraper-technique

https://backlinko.com/skyscraper-technique-2-0

Copyblogger.hu

Angol nyelvű cikkek szövegírás témában, itt is brutális a mennyiség…


Képzések:


Én Magyarországon eddig egy cég által szervezett szövegírói képzéseken vettem részt. Mindkettővel nagyon meg voltam elégedve!

A Kreatív Kontroll tréningjei közül eddig az alapozó szövegírási tréningen és az ezt követő haladó reklámszövegírási tréningen vettem részt.

Az erősen szakmai és gyakorlatias előadások mellett a catering is kiemelkedő az egész napos tréningeken.

Szerintem itt a Facebook oldalukon, az Események között találod mindig a következő képzéseket, tréningeket, ezeket folyamatosan frissítik.