Olvasási idő: 23 perc

Ebben a cikkben bemutatom egy csali anyaghoz, feliratkozók szerzéséhez kapcsolódó folyamatokat. Többször láttam ezt Facebook csoportokban kérdésként, nekem is írtak többször ezzel kapcsolatban, így leírom a saját tapasztalatomat, én hogyan raktam össze az ingyenes anyagomat, hogyan hirdettem Facebookon.

Egy iránymutatást adok, egyfajta checklistet, hogy miket is kell elvégezned ahhoz, hogy egy ingyenesen letölthető/megnézhető/hozzáférhető anyagot el tudj juttatni a megfelelő célközönségnek és utána automatizálva feliratkozzanak és megkapják az anyagot.

A ‘csali’ termék (lead magnet) kitalálása

Ahhoz, hogy feliratkozókat gyűjtsünk, valami csali terméket, egy ingyenes ajánlatot ki kell találnunk.

Fontos, hogy a potenciláis célközönségednek releváns legyen az ajánlat. Szóval én például nem fogok egy okostelefont kisorsolni a feliratkozóim között vagy nem fogok egy ingyenes diéta receptgyűjteményt megosztani stb…

Pár ilyen csali feliratkozó ajánlat:

Weboldalon egy feliratkozó box megjelenítése:

Ez talán a legegyszerűbb megoldás, itt általában semmi sincs felajánlva. “Kövess és kapd meg emailben a legújabb akciókat és ajánlatunkat!” felirattal megjelenő űrlap nem a legjobb választás manapság. Ma már ez nem elég ahhoz, hogy valaki csak az email címét is megadja. A főoldal alján ott lehet, de talán érdemes minimum egy 500 ft-os kupont felajánlani a webshopon.

Valamint én például ezt blog cikkeim között szoktam felugró popup ablakban és a cikk végén felajánlani, hogy ha tetszett a cikk, akkor iratkozz fel, 1-2 hetente kapsz emailt újabb hasznos tartalmakról. Nem a legerősebb konverzió van ezen, de aki erre feliratkozik, az eléggé releváns célközönségem.

X Ft vagy % kedvezmény kupon:

Webshopoknál szokták ezt alkalmazni, például felugró popup, mielőtt elhagynád az oldalt.

Előnye, hogy egyszerű és gyors ajánlat, valamint olyan iratkozik fel, aki a webshopodon járt.

Viszont nem biztos, hogy a legjobb célközönség, feliratkozó lesz belőle. Főleg, ha hirdetésből is jönnek az oldalra, akik ráadásul hideg célközönség, először járnak a webshopban és sokan megadják csak úgy az email címüket, ha már van egy 1000 ft-os kupon, jó lesz az valamikor gondolattal.

De elég valószínű, hogy az emailt már nem fogják megnyitni, valamint ennél a csali típusnál ajánlott rögtön megmutatni a kuponkódot (mert így talán még az oldalon marad és mégis fog vásárolni valamit), így még nagyobb az esélye, hogy az automatikusan beérkezett emailt nem fogja megnyitni.

Ingyenes ebook, checklist, tudásanyag, korábban megtartott webinar videó felvétele

Ez talán az egyik legjobb, amivel erős célközönséget, feliratkozó bázist tudsz építeni. 

Szintem minden üzletre kitalálható egy ilyen, akár szolgáltatásokról van szó, akár egy webshopról…

Rakj össze egy igazán hasznos, a potenciális vásárlóidnak információt adó anyagot és csak egy email címet, esetleg nevet kérj a letöltésért.

Én is ilyeneket hoztam létre eddig. 

És igen, ez a legidőigényesebb.

De például, ha már írtál blog cikkeket, akkor azokból is össze tudsz állítani egy anyagot, vagy videókból stb… Ha ezt hirdetni fogod hideg célközönségnek, akik még a blog cikkeidet/videóidat sem látta, neki újdonság lesz ez is.

De persze létrehozhatsz egy teljesen új anyagot is. A lényeg, hogy tényleg hasznos legyen a célközönségednek!

Én eddig 3 ilyen anyagot hoztam létre, jelenleg kettő elérhető. Több, mint 1500-ször letöltött Local SEO ebookom és videó, valamint a legújabb SEO videós anyagom, ami 4 videót tartalmaz, ezeket az átfogó online SEO tanfolyamom videóiból választottam ki és tettem ingyenesen elérhetővé.

Az ingyenes anyag landoló oldalának létrehozása és felépítése

Valahol el kell helyezni a feliratkozó formot és igen, hiába ingyenes, akkor is “el kell adni” a csali terméket is!

Ehhez egy landoló oldalt érdemes létrehozni.

Ha van weboldalad, akkor egy aloldalt hozz létre. Ha nincs weboldalad, akkor is felépíthető nagyon gyorsan egy landoló oldal (de akár egy weboldal is menüpontokkal stb..).

Ehhez például a MailerLite hírlevélküldő rendszere segít, erről lesz még később szó. Egy videómban ezt a landoló oldal készítő funkcióját be is mutattam. Ha ide kattintasz, akkor a YouTube csatornámra feltöltött videómban ehhez a részhez ugrasz rögtön.

Ami szuper még ebben, hogy ide ugyanúgy Google Analytics, Facebook pixel kódot és bármilyen más követő kódot be tudsz állítani, meta címet és leírást, valamint a Facebookon a hivatkozás megjelenítési adatokat (open graph adatok) is meg tudod adni! Saját domain címet be tudsz állítani, de ha nincs, akkor a rendszer ad egy URL címet a landoló oldalhoz.

Szóval egy landoló oldalon két dolog történhet a látogatóval:

  1. Bezárja az oldalt
  2. vagy elvégzi a konverziót, jelen esetben ez a feliratkozást jelenti!

Más nem történhet! Itt ne legyenek fent menüpontok, ne legyenek kifelé mutató linkek.

Rengeteg felmérést, esettanulmámy, sok száz/ezer szakmai cikk és szakértő erre jutott, hogy egy landoló oldalnak ezt kell tudnia!

Egy ingyenes csali anyag letöltéshez legtöbb esetben nem kell sok ezer karakteres szöveget megírni. 

Fontos arra figyelned, hogy ne kelljen igazából görgetni egy desktop képernyőn ahhoz (mobilon ezt úgy sem tudod elkerülni, de ez nem baj), hogy fel tudjon iratkozni és lássa a csali ajánlatot a látogató.

Köszönő oldal (thank you page)

Na de, mi fog történi azután, ha valaki megadta az adatait és rányom a letöltés/kérem, bármilyen feliratú gombra?

Feljön egy értesítés, hogy sikeresen elküldve?

Nem, ennél sokkal jobb megoldás egy külön, köszönő oldal (thank you page) létrehozása és az ide irányítás.

Egy esetben nem olyan jó megoldás ez, ha valaki például egy blog cikk közben felugró popup-ban adja meg az adatokat az ingyenes csali anyaghoz, mert lehet, hogy folytatná a cikket és nem jó átvinni másik oldalra…

Szóval a köszönő oldal azért kell, hogy:

  • Ezen az oldalon meg lehet erősíteni a feliratkozást, plusz gyors infókat lehet adni (nézze meg a spam mappát is stb..) és akár itt lehet valamit értékesíteni már…
  • A köszönő oldal URL címét kell beállítani céloldalként a Google Analyticsben (lejjebb írok erről)
  • Facebook hirdetési fiókban konverzióként ezt az oldalt lehet beállítani (erről is fogok írni)
  • Facebook hirdetésnél konverzió célú kampányoknál fontos, hasonmás célközönségnél is!

Saját domaines email cím létrehozása

Ezt a feladatot most írom meg, de később is el lehet végezni. Szóval majd a hírlevélküldő rendszerből automata emailben fog kimenni a csali termék vagy később bármilyen hírlevél.

A küldő email címe ne gmail, freemail és a legrosszabb esetben citromail-es legyen!

Mindenképp domaines email címet használj!

Én a hello@martincsekzsolt.hu email címet használom. A szakik azt mondják, hogy ennél jobb lenne, valami névvel ellátott email cím a hello vagy info helyett, mert így még jobban lehet csökkenteni a spambe kerülés esélyét, még tisztábbnak láthatják a küldő email címet az email kezelő szoftverek. 

De ezenkívül is 2021-ben már egy saját domaines email címnek kellene lennie a weboldalon… ugye ezt össze lehet kötni gmail fiókkal is, oda is beérkezhetnek az emailek és onnan is lehet úgy válaszolni, hogy a küldő email cím a domaines cím legyen…

Google Analytics beállítása, céloldal beállítása

Szóval visszatérve a konverzió rögzítéshez, az első a Google Analytics beállítása.

Ha nincs Google Analytics beállítva a weboldaladhoz, akkor numberone feladat legyen, nem holnap, hanem most, a cikket se folytasd, de tényleg!

Szóval a Google Analytics-ben látod azt, hogy milyen forrásokból érkeznek a weboldaladra, a látogatók viselkedését és még rengeteg dolgot.

Céloldalakat is be lehet álltani, így láthatóvá válik, hogy  például egy webshop esetén mely forrásokból érkeznek a vásárlók, árajánlatot honnan érkezve kérnek be vagy a csali anyagot letöltők honnan érkeznek.

Ha meg van a köszönő oldal URL címe, akkor lépj be az Analytics fiókodba. Bal oldali menüoszlopban kattints az ‘Adminisztrálás’ pontra, majd kattints a harmadik, ‘Nézet’ oszlopban a ‘Célok’ pontra:

Itt kattints a ‘+ új cél” feliratú gombra.

Itt maradhat a ‘’Sablon’ kiválasztva, majd ‘Folytatás’ gombra kattints.

Következő ablakban adj egy nevet a célnak (pl.: SEO videók feliratkozók), a típus résznél meg a Cél elé kattints be a pontot és folyatás:

Elérkeztél az utolsó részhez. Itt cél alatt dobd be a köszönő oldal URL címét. Ha a feliratkozás után mindig ez az URL cím tölt bem akkor az ‘Egyenlő’ pontban maradhat:

De például webshopoknál, más egyedi rendszereknél a vásárlás végeztével a ‘rendelés elvégezve’ aloldal URL címének az eleje mindig ugyanaz, de utána a rendszer be szokott tenni valami egyedi azonosítót. Így ebben az esetben az URL címe a céloldalnak (köszönő oldal) nem ugyanaz, ezért ilyenkor nem jó az ‘Egyenlő” opció, hanem a lenyíló ablakból a ‘Kezdete” opciók kell beállítani és az URL címnek csak azt a részét, kezdetét kell megadni, amíg mindig ugyanaz (ugye utána következő azonosító lesz a változó):

Ezután kattints a ‘Mentés’ gombra.

Ha ezután a bal oldali menüoszlopban az ‘Ügyfélszerzés’  >> ‘Minden forgalom’ >> ‘Forrás/médium’ pontra kattintasz. Meg fognak jelenni a források, de lesz egy új oszlop/rész is, ami a konverziókat mutatja:

Több céloldal is beállítható. Nálam is van két csali termék, kapcsolatfelvétel, SEO képzés vásárlás, így van jó pár választható konverzió.

Ezután már lehet követni azt, hogy pontosan honnan is érkeztek a konverziók! Ez a legjobb az online marketingben, hogy lekövethető pontosan, az offline marketing eszközöknél ez nagyon nehezen vagy sehogy sem követhető…

Facebook pixel kód beállítása

Ezt már akkor el kellene végezni, ahogy egy weboldal elkészül!

Ehhez ugye szükséged van egy Facebook oldalra és egy Facebook vállalkozáskezelőre.

Azért kell ezt a Facebook követőkódot (pixel kódot) beállítani a weboldalra, mert ekkortól fogja elkezdeni a Facebook a weboldal látogatóidat összegyűjteni és vizsgálni.

Ha ez nincs beállítva, akkor logikusan korábbról adatok nem lesznek.

A Facebook pixel kódot a hirdetési fiókban, az Eseménykezelő menüpontban találod meg.

Továbbiakban itt van egy magyar nyelvű leírás, hogyan hozd létre és állítsd be a Facebook pixel kódot a weboldaladra.

Érdemes a böngészőbe ezt a bővítményt feltelepíteni: Facebook Pixer Helper

Ha egy weboldalon be van állítva a Facebook pixel kód, akkor ez a plugin rögtön jelzi.

Automata email kiküldéshez rendszer

Ehhez a legegyszerűbb módszer egy hírlevélküldő rendszer használata.

Ezekben az online eszközökben tudod gyűjteni a kontaktokat, hírleveleket tudsz létrehozni és akár automatizáltan is ki tudod küldeni a csali anyagodra feliratkozóknak.

Több ilyen online szoftver is megtalálható a piacon. Persze ingyen itt sem fogsz korlátlanul kihasználni egy ilyen eszközt, de ha jól fel vannak építve a folyamatok, akkor simán ki kell termelnie egy hírlevélküldőnek a havi díját.

Népszerű a Mailchimp, mivel itt 2000 feliratkozóig ingyenesen lehet használni.

De ennél sokan lemaradtak a változásokról, eléggé átszabták az ingyenes és fizetős csomagokat.

Fontos változás a Mailchimp-nél, hogy a 2000 feliratkozó listát figyelni kell, mert a leiratkozók is beleszámítanak (őket archiválni kell), valamint egy email lista hozható létre, így tag-eket (címkéket) kell használni, ha mondjuk van 2-3 különböző csali anyagod, vagy feliratkozó célközönséged… A tag-ek kezelését például nem minden WordPress feliratkozó form plugin képes jól kezelni… És továbbá az ingyenes csomagban csak egyetlen automatikus email küldhető ki, tehát egy automatikus hírlevélsorozat nem létrehozható!

Megjelentek nagyon jó alternatívák is, amelyeknél igaz nem 2000, hanem 1000 feliratkozóig ingyenes, de utána is bőven jó ár-érték arányú havidíj van. 

Ilyen a MailerLite, amit már közel 2 éve használok. Az ingyenes részében minden funkció elérhető, de még annál is több… Én igazából ebben az egy eszközben készítem el a feliratkozó formot és a popupokat, persze a hírlevélküldés az alap funkció, de az első kettő funkció a legtöbb hírlevélküldőből hiányzik…

Így nem kell a WordPress oldalamra külön használom egy popup plugint, meg form plugint, egy eszközben minden megoldható és még ingyenes is egy darabig.

MailerLite-ról már két videót is készítettem a YouTube csatornámra, az első egy bemutató videó, amelyben végigmegyek a funkciókon, mit is tud az eszköz:

 

De érdekesebb az automatikus hírlevélsorozat létrehozása, erről is készítettem egy videót, amelyben igazából végigmegyek ugyanígy egy csali termék felépítésének folyamatán, csak a Facebookos részről nem beszélek.

Szerintem ebben a videóban nagyon sok hasznos infót fogsz találni, valamint végig is mutatom a beállításokat. A lejátszó csíkon mindkét videónál beállítottam a videó fejezeteket így tudod követni és ahhoz a részhez tudsz ugrani, ami érdekel:

 

Facebook hirdetés használata

Én itt csak részben mutatom be az egyszerűbb lehetőségeket egy Facebook hirdetéshez, egyfajta informálás erről a lehetőségről, ha még nem hirdettél volna.

A teljes beállításhoz vagy egy szakembert bízz meg vagy saját magad is elvégezheted, viszont mindenképp ajánlott egy útmutatáson végigmenni, de még gyorsabb és fókuszáltabb egy online képzést elvégezned erről, amelyben lépésről lépésben gyakorlott szakember megmutatja a Facebook beállításait.

Én ezt a videós Facebook tanfolyamot ajánlom, ami a MinnerAkadémia oldalán található meg (amely folyamatosan bővül új anyagokkal, én is megvettem ezt a képzést még régebben).

Elsőnek egy olyan kampányt hoztam létre, amelynek hirdetését azok látták, akik már korábban jártak a honlapomon. Ezt hívjuk remarketingnek, ennek beállításáról és sok más hasznos infót ebben a cikkben olvashatsz.

Majd ezután egy másik kampányt (forgalom típusú) hoztam létre, amely elsőnek hideg célközönségre lőtt, tehát a hirdetéssorozaton belül érdeklődési köröket állítottam be és az életkoron állítottam kicsit. A hirdetést így indítottam el el végül.

Amikor összejött több mint 200 feliratkozó/ebook letöltő, akkor egy célközönséget létrehoztam belőlük, majd a 200+ feliratkozóra egy hasonmás célközönséget hoztam létre. Ebből létrejött már egy még relevánsabb célközönség, akiknek elindítottam ismét a hirdetést.

Ez hozott egy elég magas konverziós arányt és egyre kevesebbe is került egy feliratkozó megszerzése.

Persze a konverziók ára változott és biztosan változni is fog még, ahogy nő a verseny, ugyanarra a célközönségre több hirdető lő vagy csak maga a Facebook emel az árakon a háttérben stb…

De összességében a Facebook még mindig nagyon jól használható feliratkozók gyűjtésére.

Remélem, hogy tudtam abban segíteni, hogy átlásd milyen elemekből is áll össze egy ingyenes csali termék létrehozása és milyen eszközöket érdemes ehhez használnod.