Olvasási idő: 20 perc

Régen szájhagyomány, személyes ajánlás útján voltak kizárólag visszajelzések cégekről, vállalkozásokról, a sarki hentesről, Jucikáról, aki tökéletesen vágta a hajunkat…

Amikor még nem működött az internet, e-kereskedelem, akkor az eladónak kellett egy potenciális vásárlónak gyorsan és jól eladnia magát személyesen.

Ma viszont ez rengeteget változott. Az internettel, a közösségi média segítségével bárki, bárhonnan mondhat, vagyis írhat véleményt egy üzletről.

Ennek sokszor nagyon pozitív előnyei vannak, de persze hátulütői is lehetnek. Ország és világ elé tárulnak a vélemények egy cégről, szolgáltatásról.

És ezt eltakargatni szinte lehetetlen, vagy brutális pénzeket kell PR-ba forgatni, hogy a negatívumokat elfedjük.

Viszont meg vannak azok az eszközök, trükkök, amelyekkel értékeléseket gyűjthetünk saját vállalkozásunknak is.

Miért fontosak az értékelések, vélemények gyűjtése?

Én ügyfeleimnek, akiknek marketing kivitelezést végzek, mindig kiadom egyik legfontosabb feladatnak, a vélemények gyűjtését.

Miért?

Azért, mert van tapasztalatom abban, hogyha közvetetten használod fel a személyes véleményeket, például egy landoló oldalon, ajánlatkérő oldalon, mennyire megugrik a konverziók száma, kétszámjegyű növekedés is elérhető, százalékban!

És ezek A/B teszttel mért eredmények, amelyek csak a vélemények hozzáadásával végeztek el.

Nem nehéz következtetni, és ha körülnézel az interneten, hogy fontosak a vélemények.

Az emberek elolvassák, ő maguk is megírják tapasztalataikat.

Az Amazon, vagy  a Zappos ügyfélelégedettségre alapozta a sikerét. Elérték azt, hogy pozitívan beszéljenek róluk, majd írjanak a fórumokunk, oldalaikon bárhol…

Nézd meg ezeket a mamut weboldalakat, ahogy folyamatosan küldik vásárlás után a véleménykéréseket. Aliexpress-nél amíg nem hagysz visszajelzést, hogy megérkezett a termék, és mi a véleményed, addig az eladó nem kapja meg a pénzét (persze egy bizonyos időd van értékelés hagyásra..).

Vagy ha negatív értékeléssel “fenyegetsz” egy Ebay kereskedőt, akkor rögtön próbál valamit adni, mert neki ez nagyon fontos, hogy meglegyen az értékelésének átlaga.

De még példa az Airbnb, ahol ha rosszak az értékeléseid, nem kapod a maximális 5 csillagokat a vendégektől, elég nehéz kiadni a lakást. De még idesorolnám a Booking.com-ot is.

Szerintem nem kell tovább magyaráznom, hogy miért fontos ez ma, az online világban..

Magyarországon sajnos még mindig van egy olyan attitűd, hogy nem számít a vásárló véleménye, jön majd másik helyette.

Tisztelet a kivétel, és vagyok olyan szerencsés helyzetben, hogy ügyfeleim nem emiatt nem gyűjtöttek értékeléseket eddig, hanem mert, nem fektettek erre egy kis energiát, nem tudták, hogy miként is működik és milyen más előnyei vannak ezeknek.

Ez a blog bejegyzésem (mint az eddigiek) nem rövid, és körüljárom a témát, sok javaslatot és tippet írok.

Milyen típusú értékelésekkel lehet találkozni a weboldalakon?

Kitalált vélemények

Ezek azok a vélemények, amelyek nem valósak, hanem kitaláltak. Egy név, egy jól megfogalmazott pozitív értékelő szöveg, akár egy fotót is be lehet tenni valakiről.

Sokan erre felkapják a fejüket, de tapasztalatom, hogy ha csak ezeket teszed ki a weboldaladra, egy landoló oldalara, akkor a konverziók már jobban fognak jönni.

Nem javaslom, és ilyenből maximum 2-3-at tudsz kitenni a honlapodra, így ez csak maximum különálló landoló oldalakon lehet hatékony.

Az oldalon hagyható vélemények

Ezzel biztos, hogy már Te is találkoztál. Egyes termékek aloldalain (pl.: webshopok) lehet általában névvel és email címmel véleményt hagyni.

Talán sokakban ez még hagy néha bizalmatlanságot, mert csak a weboldal saját rendszerébe lehet írogatni, aztán az moderálható, de lehet, hogy a cég alkalmazottai is írkálnak stb… De ezt is teljesen jól fogadják a fogyasztók, és sokkal jobban teljesít egy termékoldal, ha vannak vélemények is.

Sőt sok esetben a vásárlók részletes, szöveges véleményt hagynak a termék kipróbálása után, ami extra tartalmat is ad a termék aloldalának (SEO-nak ez nagyon jó).

Erre specializálódott oldalak

Vannak olyan weboldalak, cégek, amelyek a vélemények hagyására, rendszerezésére specializálódottak.

Saját weboldalt építettek erre, ahol lehet hagyni értékeléseket, majd ezeket lehet integrálni a weboldalra, email aláírásba, automatizált véleménygyűjtő rendszer is beállítható.

Ezek nem népszerűek Magyarországon, talán a magas áruk miatt is.

Az egyik, amely nagyon népszerű külföldön: Trustpilot

Az ára eléggé borsos, de alkuképesek és lehet dealeket kötni velük, valamint magyar nyelvű felülete nincsen. Hitelessé teszi, hogy negatív véleményeket nem törölnek. Inkább azt tanácsokat adnak ezek kezelésére és mindig kiemelik, hogy ez teszi hitelessé a rendszerüket, ami nagyon fontos a szolgáltatásuknak.

Email címet kell megadni, ha valaki véleményt hagy. Nem lehet benne csalni, nagyon figyeli az IP címeket, bejelentkezési helyeket, és ha cégen belül akarnak munkatársak pozitív véleményeket hagyni, akkor azokat idővel kiszedi a rendszer.

Facebook & Google

És akkor vannak az ingyenes, bárki számára elérhető Facebook és Google Cégem értékelő oldala.

Itt is előfordulhatnak hamis értékelések, de ezekre azért rá lehet jönni, mert rálátunk a személyes profilokra is.

A Facebooknál és a Google-nél is a negatív véleményeket lehetetlen kitöröltetni.

A Google Cégem rendszerénél már lehetett arról hallani, hogy több, közel egy időben érkező negatív véleményeket felülvizsgált a Google, és végül törölte. Ebben az is segít, hogy van magyar nyelvű ügyfélszolgálat.

Viszont a Facebook-nál ilyenről még sohasem hallottam, magyar nyelvű support sincs, és nem is igen válaszolnak. Viszont ettől függetlenül jól működik, mindenképp érdemes foglalkozni ezzel, erről a következő részben írok.

Értékelés gyűjtése Facebookon

Ha van Facebook oldalad, akkor ezen bárki véleményt tud hagyni (természetesen Facebook regisztráció és profil szükséges).

Ez alap esetben nem biztos, hogy be van kapcsolva. Lehetőséged van arra, hogy véleményt ne hagyjanak a Facebook oldaladon, akkor kikapcsolva hagyod ezt a funkciót.

Ha viszont szeretnél véleményeket gyűjteni, akkor a következőképpen tudod aktiválni ezt a ‘lapfület’.

Lépj be a beállításokba a Facebook oldaladon, majd válaszd a bal oldali menüoszlopban a ‘Sablonok és lapfülek’ pontot:

Facebook vélemények oldalmenü

Ezután menj az oldal aljára és kattints a ‘Lapfül hozzáadása’ gombra.

Majd megjelenik egy panel ablak, válaszd ki a ‘Vélemények’ részt és kattints a ‘Lapfül hozzáadása’ gombra.

Ha a lapfülekre kattintasz és nyomva tartod az egér gombját, akkor tetszőlegesen tudod húzgálni a megfelelő helyre. Így be tudod állítani a sorrendet, mentésre nincs szükség, magától menti ezeket a rendszer.

De! Ahogy megjelenik a vélemény menüpont, onnantól bárki tud véleményt írni. Ezeket nem fogod tudni moderálni, tehát kitörölni. Maximum eltüntetni tudod a ‘Vélemény’ opciót, de ha utána visszakapcsolod, akkor továbbra is az eddigi vélemények fognak megjelenni.

Az egy jó tipp, hogyha valami lejáratás indulna el a vállalkozásod ellen, akkor kapcsold ki a vélemény funkciót.

Ez a múltban több nagyobb cég sem tette meg, gondoljunk csak a BKK ügyre, amikor egy fiatal srác kihasználva az online jegyvásárlási rendszert, ingyen vett bérletet.

Magát a rendszert egy külsős cég fejlesztette, de a BKK több ezer negatív értékelést kapott. Ebben az esetben jobb lett volna ezt rögtön kikapcsolni, és megvárni azt a pár hetet, amíg a média és a legtöbb ember lecsillapodik, elfelejti az ügyet, a cég lefolytatja a válságkommunikációját…

De hallottam olyan üzletemberről, akinek az oldalát egy olyan Facebook csoportban osztották meg, és valaki saját negatív véleményét fejtette ki, ahol a csoport tagjai rögtön minden utánajárás nélkül, csak egy ember negatív véleménye alapján elkezdték negatív értékelésekkel bombázni a Facebook oldalát.

Szerencsére az oldal tulajdonosa tudta ezt a beállítást, és kikapcsolta a Vélemények részt Facebook oldalán. Persze utána ezt ismét aktiválta….

Igaz ezek elrettentő példák, és sokan ezért nem használják a vélemény funkciót, miközben ezek kikerülhetőek, valamint ha beérkezne pár negatív vélemény, akkor mindig azt tanácsolom, hogy előtte is, de főleg ezután álljunk rá pozitív vélemények bekérésére.

És ez utóbbi, amit a legtöbb ügyfelem sem tett meg, amíg én nem javasoltam.

Jó a szolgáltatásod, jó a terméked, olyan ügyfeleid vannak, akik elégedettek. Viszont azt ne várd el, hogy az elégedett ügyfelek minden esetben majd megkeresik a Facebook oldaladat, és megírják a pozitív véleményüket.

Neked kell megkérni őket!

Egyszerűen írd meg egy minta email sablont. Ezt mentsük el, és a nevet cseréljük rajta.

Egy emailben kérd meg pár perc erejéig, hogy hagyjanak értékelést, a szöveges értékeléssel segítenének a legtöbbet! Ez manuális módszer, ha webshopod van, vagy sok vevőd, akkor érdemes automata rendszerben gondolkodni.

A Facebook megváltoztatta nem olyan régen az értékelés rendszerét. Korábban 1 és 5 csillag között lehetett értékelni a Facebook oldalon. Az ilyen, korábban hagyott értékelések továbbra is így jelennek meg a Facebook oldalakon.

Viszont most már két opció van. Ajánlja valaki vagy nem ajánlja a céget másoknak. Továbbá minimum 25 karakternyi szöveget kell írni véleményként.

stühmer fb vélemény

Ezzel megszűnnek az olyan értékelések, ahol minden jóról írt valaki, de mégis 3 csillagot adott (ezeket sohasem értettem). Ez a probléma az Airbnb-nél sokszor előfordul, hogy valaki teljesen pozitív véleményt ír le hosszan, majd ad 4 csillagot, akkor miért nem 5 már?

Én a Facebooknak ezt a döntését pozitívan fogadtam. Plusz így ráveszik a véleményt adókat, hogy ne csak csillagokat adjanak, hanem bővebben fejezzék ki a pozitív vagy negatív ajánlásaikat is.

Beilleszthetem a Facebook véleményeket a weboldalamra?

Igen, erre van lehetőség. Válaszd ki a megfelelő véleményt és kattints az alábbi képen látható részre:

Facebook vélemény beágyazása

Itt kattints a ‘Beágyazás’ pontra. Megjelenik egy HTML kód, amelyet a weboldalad megfelelő részére be tudsz illeszteni.

De!

Ha több vélemény érkezik, szeretnéd mindig a weboldalon az összeset, jól megformázva, automatikusan megjeleníteni. Akár szűrnéd egyes aloldalakon, hogy mely vélemények jelenjenek meg, akkor erre már létezik egy olyan szolgáltatás, amit ezt automatikusan elkészíti neked.

A Trustindex (magyar fejlesztés) oldala ebben segít. Én is használom pár hete és nagyon megkönnyebbítette a Facebook értékeléseim rendszerezését.

Nálam vannak olyan értékelések, amelyek csak a Local SEO Ebookomat értékelik, de van, akinek a webshopján segítettem… Így becímkéztem ezeket a véleményeket, és a Local SEO Ebook oldalán csak ezzel kapcsolatos értékelések jelennek meg.:

Trustindex widget weboldalra

Ingyenesen használható (vannak extra kiegészítők, ezek fizetősök), de az első 30 napig minden funkciót ingyen használhatsz, majd utána az ingyenes funkciók élnek. A régi csillagos és az új típusú értékeléseket is behúzza a rendszer.

De olyan ingyenes eszközét is kihasználom, mint az email aláírás. Látható az is, hogy email aláírásomra mennyien kattintanak át a Facebook oldalam vélemény részére, és igen, kattingatnak át. (felmérések szerint az emailek elejét és végét olvassák el a legtöbben, ezért is sokan hagynak P.S. szövegeket az email végére…)

Trustindex email aláírás

Értékelés gyűjtése Google Cégem oldalra

Ehhez elsőnek Google Cégem (Google My Business) profil szükséges.

Ennek regisztrálását lépésekben, valamint megfelelő beállítását levezettem egy tartalmas blog cikkben.

Ha kész a profilod, akkor értékelést is lehet hagyni. Viszont ez nem kikapcsolható opció!

A stratégia itt is ugyanaz legyen, mint a Facebook esetén. Az elégedett ügyfeleidtől mindenképp kérj értékeléseket. A kiküldött emailbe tedd be a véleményhagyó linkjét.

A Google értékelésekről írt teljes útmutató cikkemet is nézd meg, mert abban további tippeket és tanácsokat írtam, megmutatom azt is, miként hozz létre ilyen véleményhagyó linket.

Csillagok megjelenése a Google keresési találataid alatt

Csillagos megjelenés Google találatoknál

Szerintem ez az egyik legerősebb ok, hogy valaki el kezdje gyűjteni az értékeléseket!

Ha a megfelelő strukturált adatot beállítod az oldalakra, akkor a Google pár napon belül a keresési találataidnál ilyen csillagozást fog megjeleníteni. Ez inkább akkor jelenthet előnyt, ha már egyes kulcsszavakra az első ooldalon jelensz meg, és ezzel a vizuális megjelenéssel kitűnhetsz a találatok között. Ezzel nagyobb átkattintási arányt érhetsz el, majd idővel ezért a Google előrébb sorolhat. Tehát közvetlen nem, de közvetett befolyásolása lehet a keresőoptimalizálásban.

A véleményeket Facebook oldaladról, vagy Google Cégem oldaladról is beállíthatod. Én például a Facebook oldalam értékeléseinek számát állítottam be. Ugyanígy, ha termked aloldalán hagynak véleményt, azt is be lehet állítani strukturált adatba.

Össszegzés

Szerintem a bevezetésben bőven kifejtettem, hogy miért van szükség vevői véleményekre, főleg ha online is jelen vagy, és vásárlóid egy része onnan jön.

Nagyon sok területen nagy a zaj, sok versenytárs található, de még mindig azt látom, hogy kevesen gyűjtenek véleményeket, vagy a meglévőket nem jelenítik meg azokon az oldalakon, ahova a potenciális vásárlók érkeznek.

Próbálj meg minél több felületen véleményt gyűjteni. A felsorolt plattformokon szöveges vélemények hagyhatóak, de ha még profibban szeretnéd ezt csinálni, akkor videós véleményeket is kérj be, ezt megoszthatod Youtube-on is, beágyazhatod az oldalaidra.

Lájkold vagy oszd meg Facebookon ezt a bejegyzést! Csak egy gombnyomás, de így minél többen tanulhatnak, tájékozódhatnak ebből a bejegyzésemből. 🙂