Olvasási idő: 26 perc

Amióta a Facebooknál rájöttek arra, hogy sok felhasználót a Facebook csoportok tartanak aktívan az oldalon, elkezdték ezeket fejleszteni (kvázi létrehozni a fórumok új verzióját), és organikusan is sűrűbben kezdték el megmutatni a Facebook csoportok bejegyzéseit a hírfolyamban a tagoknak.

Szerintem te is tapasztalod már, hogy a Facebook ismerőseid és az általad követett Facebook oldalak posztjai ritkábbak, míg a gyakran felkeresett Facebook csoportok bejegyzései jóval sűrűbben jelennek meg a hírfolyamodban.

Nálam nagyon gyakori, hogy felkeresek egy Facebook csoportot, csak végiggörgetek pár posztot, majd utána napokon keresztül a hírfolyamom a csoport új bejegyzéseivel van tele.

A Facebook csoportoknak sokféle célja és funkciója lehet. Léteznek adok-veszek csoportok, egyetemeken évfolyamoknak, szakirányoknak, munkahelyeken a projektfeladatok tagjainak létrehozott csoportok, de akár cégek is hatékonyan alkalmazhatják a csoportokat márkaépítéséhez, a már meglévő ügyfelek elkötelezettségének erősítésére (visszatérő vásárlók növeléséhez), vagy egy előfizetéshez kapcsolódó szolgáltatás részeként, stb…

Ebben a cikkben, bármilyen céllal is hoznál létre (vagy hoztál már létre) Facebook csoportot, sok beállítási tippet és tanácsot olvashatsz.

Tartalom:

I. Facebook csoport és Facebook oldal közötti különbségek
II. Facebook csoport típusai és láthatóságok
III. Facebook csoport létrehozása
IV. Hogyan tudod növelni a Facebook csoport tagjainak számát?
1. Mutasd meg, ahol csak tudod!
2. Facebook csoporttagok felvétele
3. Hirdetés a Facebookon
V. Miért legyen Facebook csoport szabályzatod?!
VI. Facebook csoport borítókép mérete
V. Közlemény használata és beállítása
VI. Facebook csoport témák és címkék használata
VII. Facebook csoport nevének megváltoztatása
VIII. Facebook csoport törlése
IX. Facebook csoport aktivitás növelése


Facebook csoport és Facebook oldal közötti különbségek


Nem szabad keverni a kettőt, mert ez két különböző funkciója a Facebooknak. Emellett az organikus eléréseknél és a hirdetéseknél is van különbség a kettő között.

Az organikus elérésekről publikusan nem kommunikál sokat a Facebook, de rengeteg tapasztalatot osztanak meg a szakemberek. 

Az látható, hogy a Facebook csoportok organikus elérése sokkal jobb (jelenleg), mint a Facebook oldalaké. Természetesen vannak kivételek, vannak olyan Facebook oldalak, amelyeken nagyon aktívak a követők, de ehhez nagyon sokat is kell publikálni, illetve ezek az oldalak szélesebb célközönséget fognak meg, esetleg egy olyan márka vagy személyes blog oldalai ezek, amit évek alatt építettek fel az oldalon.

Emiatt több nagyobb cég a Facebook oldal mellett Facebook csoportot is létrehozott, akár többet is.

A Facebook csoportokkal például a Facebook oldal követőit lehet tovább szegmentálni.
Személyesebb kapcsolat hozható létre, de márkaépítésére, énmárka építésére is kiváló. Kicsit közelebbi, barátibb a kommunikáció, mint egy Facebook oldalon. Az oldalak tömegeknek szólnak, egy csoportba viszont először csatlakozni kell, így zártabb, és aktívabb a tagok kommunikációja is egymás között. A csoportba ugye posztolhatnak a tagok (de a moderálás fontos), míg egy oldalnál erre nem nagyon van lehetőség.

A hirdetéseknél Facebook oldallal lehet hirdetni, Facebook csoporttal nem. Facebook csoport linkjét sem lehet a hirdetésben elhelyezni, így kicsit nehezebb a Facebook csoportba új tagokat szerezni. De erre adok majd egy tippet, és megmutatom, ahogyan én is csináltam a csoportom esetében. A tippet lentebb, a ‘Hogyan tudod növelni a Facebook csoport tagjainak számát?’ részben találod.


Facebook csoport típusai és láthatóságok


Következő típusú Facebook csoportokat tudsz létrehozni:

Nyilvános:
– Nyilvános és keresőkben megtalálható.
– Bárki láthatja, hogy ki van benne a csoportban és mit posztol. (Ehhez Facebook regisztráció sem szükséges.)
– A csoport tagjainak a listáját bárki láthatja, aki a Facebookon regisztrált.
– A csoport adminisztrátorait és moderátorait bárki láthatja, aki a Facebookon regisztrált.

Privát – Látható:
– A csoport nevét és leírását bárki láthatja.
– Aki a Facebookon regisztrált, a keresőben (és egyéb helyeken a Facebookon) megtalálhatja a csoportot, és jelentkezhet is a csoportba.
– A csoport tagjainak számát bárki láthatja, de tagjait és azok bejegyzéseit csak a csoport tagjai.
– A csoport adminisztrátorait és moderátorait bárki láthatja, aki a Facebookon regisztrált.

Privát – Rejtett:
– A csoport nevét és leírását a csoport jelenlegi, illetve a meghívott és korábbi tagjai láthatják csak.
– A keresőben (és egyéb helyeken a Facebookon) a csoportot megtalálhatja és jelentkezhet a csoportba az, aki a csoport jelenlegi tagja, vagy meghívott tag, vagy korábbi tag.
– Privát és keresőben elrejtett – tehát nem fogsz a csoportra rátalálni, csak ha meghívnak vagy ha tudod a csoport pontos URL címét.
– A csoport tagjait és azok bejegyzéseit, hozzászólásait csak a csoport tagjai láthatják.
– A csoport adminisztrátorait és moderátorait bárki láthatja, aki a Facebookon regisztrált.

Zárt csoport – ez a típus megszűnt!
Sokan ezt a Facebook csoport típust ismerik még, de ennek a neve ilyen formában megszűnt. A mostani Privát – látható beállítású csoportnak felel meg és ebbe kerültek a korábban zárt csoport típusként létrehozott Facebook csoportok (tehát igazából semmi sem változott).


Online értékeléskezelő eszköz ajánlásom (én is ezt használom):


Facebook csoport létrehozása


Akárcsak a Facebook hirdetés- vagy oldalkezelésnél, itt is a számítógépes/laptopos (desktop) verzió használatát javaslom, ne az okostelefont használd ezek létrehozására, kezelésére.

Kattints az oldal tetején a ‘Létrehozás’ pontra, majd kattints a ‘Csoportra’:

Facebook csoport létrehozása

Ezután add meg a csoport nevét (a csoport neve később is változtatható, de 28 naponta legfeljebb egyszer), és az adatvédelmi beállításoknál, valamint a csoport elrejtése résznél válassz a 3 kombináció közül – erről írtam az előbb a ‘Facebook csoportok típusai és láthatóságok’ fejezetben:

Facebook csoport első beállításai

Ha létrehoztad a Facebook csoportodat, akkor vannak még további beállítások is, menj végig ezeken, és amit szükségesnek tartasz, azt állítsd be:

további beállítások


Hogyan tudod növelni a Facebook csoport tagjainak számát?


1. Mutasd meg, ahol csak tudod!


Pár tipp, hogy hol tudod megjeleníteni/megemlíteni a Facebook csoportodat:

  • Weboldalad főoldalán és más releváns aloldalakon.
  • Weboldalon például a blogcikkeknél a jobb oldali oszlopban.
  • Blogcikkeidben is hivatkozhatsz rá szövegkörnyezettől függően.
  • Feliratkozást követően a köszönőoldalon.
  • Posztolhatod a Facebook oldaladon.
  • Kösd össze a Facebook oldaladdal, és a bal oldali menüoszlopba állítsd be a ‘Csoportok’ menüpontot.
  • Saját személyes Facebook oldaladon és minden más közösségi média oldaladon oszd meg a Facebook csoportodat.
  • Email aláírásodba is beteheted.
  • Hírlevélben küldd ki a feliratkozóidnak.
  • Személyes Facebook oldaladon a ‘Névjegyben’ is beállíthatod.
  • Youtube videóknál a leírásban linkelheted.

Pár példa arra, hogy én hol osztom meg a Facebook csoportomat:

Facebook oldal csoportok menüpont
Facebook oldalon ‘Csoportok’ menüben
Facebook névjegy
Saját személyes profilban, ‘Névjegyek’ menüben
Facebook csoport widget weboldalon
Weboldalamon jobb oldali sávban

Youtube videó leírás
Youtube videóim leírásában

Azzal viszont vigyázz, hogy más Facebook csoportokba ne kommenteld és posztold a csoportodat, mivel a legtöbb esetben ez tiltva van a csoport szabályzatában, vagy pedig előzetes admin engedélyre van szükség.


Facebook csoporttagok felvétele


Először is fontos, hogy nem lehet meghívni bárkit a Facebookról a csoportba, csak akkor ha ismerősöd. A csoport tagjai is az ismerőseiket tudják meghívni. Facebook oldalakat sehogy sem tudsz meghívni a csoportba.

Tehát, ha vannak olyan ismerőseid (csak Facebook ismerősöket lehet meghívni egy csoportba), akik relevánsak lehetnek a csoport tagjai közé, akkor egyszerűen csak hívd meg őket. Arra figyelj, hogy ne mindenkit! Valószínűleg a kapott értesítésen csak túlugranak, vagy mert megsajnálnak, belépnek a csoportba, ahova soha többé nem fognak visszatérni. Ez pedig később rontja a csoport egészének aktivitását…

Ezenkívül néha posztold is ki a csoportba, hogy van ez a lehetőség, ha vannak olyan ismerősei a tagoknak, akiket érdekelhet a csoport témája, akkor ide és ide kattintva meg tudják hívni őket.

Számítógépen/laptopon (desktop felületen) itt találod meg a ‘Tagok meghívása’ opciót:

Facebook csoport tagok felvétele

Okostelefonon, Facebook applikációban:
(Itt jobban szem előtt van ez a funkció… )

tag felvétele mobilon

Ezenkívül, ha van Facebook oldalad, és azt hozzákapcsoltad a csoporthoz (Továbbiak » A csoport beállításainak módosítása » Kapcsolt oldalak), akkor a bal oldali menüoszlopban kattints a Tagok pontra, majd a jobb oldali menüben megjelenik az oldal kedvelőinek listája. Kattints a ‘Meghívás’ gombra. Azt fontos tudni, hogy csak azok a rajongók jelennek meg itt, akik az elmúlt héten interakcióba léptek az oldaladdal!


3. Hirdetés a Facebookon


Közvetlenül Facebook csoportot nem lehet hirdetni, sőt a Facebook csoport linkjét sem lehet elhelyezni a hirdetésben. 

Facebook hirdetések esetén Facebook oldalra van szükség. Ezzel tudsz hirdetni, ez fog a hirdetés tetején megjelenni.

Ahogy írtam, a csoport linkjét nem tudod a hirdetésben közvetlenül egy kattintható gombra beállítani.

Viszont, egy Facebook oldal bejegyzésére tudsz hirdetni, amelynek a szövegébe beírhatod a Facebook csoport linkjét, valamint egy képet is beállíthatsz a bejegyzéshez. 

Ezután a hirdetéskezelőben a ‘Kampányok’ résznél az ‘Aktivitás’, és azon belül a ‘Bejegyzéshez fűződő aktivitás’ típusú hirdetési kampányt hozd létre. Amikor eljutsz a hirdetés létrehozásához, ott válaszd ki a posztolt bejegyzést (egyébként itt lehet úgy is létrehozni  bejegyzést, hogy az nem jelenik meg a Facebook oldaladon). 

Ezután egy gombot tudsz beállítani a hirdetéshez. Ennél a gombnál már engedi a Facebook csoport URL címének beállítását. Ezenkívül a poszt szövegében is benne van a link. Egyedül a képre kattintáskor nem fog bejönni a Facebook csoport, ezt sajnos nem lehet máshogy megoldani.

Az én hirdetésem így nézett ki. Jól működött, sok új tag jelentkezett nem magas költségek mellett, de csak rövid ideig futtattam, a csoport főleg organikusan növekedett:

Facebook csoport hirdetése

Miért legyen Facebook csoport szabályzatod?!


Szabályzatot mindenképp érdemes létrehozni, mert ezzel tudod jobban kontroll alatt tartani a csoporttagok tevékenységeit. Ha valaki belép a csoportba, akkor tudasd vele, hogy olvassa el a szabályzatot, és tartsa is be. Azt is foglald bele a szabályzatba, hogy milyen következményekkel jár az, ha valaki megszegi.

Természetesen sokan nem fogják elolvasni, vagy ugyanúgy a belépés után rögtön a saját terméküket/szolgáltatásukat fogják posztolni, kommentelni… Így a moderálásra a szabályzat mellett is szükséged van, de lesz mire hivatkozni, ha valaki megszegi a szabályokat. A szabályzat megfelelő részét el tudod küldeni a tagnak, vagy ha értetlenkedés van abból, hogy miért lett kizárva valaki, akkor is ott a szabályzat, ami pontot tesz az ügy végére.

A szabályzat létrehozásához kattints a ‘Továbbiak‘ pontra, majd a ‘Csoport moderálása‘, és azon belül a bal oldali oszlopban a ‘Szabályok létrehozása‘ részre:

Facebook csoport szabályzat

Itt van alapból 4 példaszabály, de ezeket át tudod szerkeszteni, illetve újakat is létre tudsz hozni, összesen maximum 10 szabályt.

Ezenkívül a csoport leírásába is belefoglalhatod a szabályokat.


Facebook csoport borítókép mérete


Az ajánlott képméret 1640 képpont széles és 856 képpont magas. Ezenkívül ajánlott a felső és alsó 96 képpont területre fontos információt nem elhelyezni, mert ezek a részek nem biztos, hogy minden eszközön látszódnak (mobilon például). Itt egy ábra, ami jól szemlélteti ezt:

Facebook csoport borítókép mérete

A kép létrehozásához használhatsz valamilyen online képszerkesztő eszközt, mint a Canva vagy a Snappa.com (utóbbinál rögtön kiválasztható a Facebook Group Cover sablont is).

Ha a Facebook oldalad, eseményed borítóképét vagy az oldal profilképének a legoptimálisabb beállítását szeretnéd, akkor ebben a Facebook borítókép méretek cikkemben megmutatok minden pontos infót.


Közlemény használata és beállítása


Ezt a funkciót használva tudsz egy csoport bejegyzést mindig fent tartani az oldal elején. Ugye csoportoknál alapesetben egy tag mindig a legutóbbi aktivitású bejegyzést látja, azt, amelyikhez legutoljára érkezett komment. Persze be tudod állítani a bejegyzések sorrendjét ‘A legutóbbi bejegyzések’ szerint is, de alapból mindig az ‘Új aktivitás’ szerint jelennek meg a bejegyzések.

Ezért jól jöhet a fontos híreket, információkat mindig vagy legalább egy ideig legfelül megjeleníteni.

A kiválasztott bejegyzésnél kattints a 3 vízszintes pontra, ekkor több opció is megjelenik. Válaszd a ‘Megjelelölés közleményként’ opciót:

megjelölés közleményként

Több bejegyzést is meg lehet jelölni közleményként.


Facebook csoport témák és címkék használata


Ez két külön beállítás/funkció.

Címkék beállítása:

A címkék beállításával tudod a csoportod témáját megadni, pontosabban meghatározni, hogy miről is szól a csoport. Így az ilyen témában érdeklődőket a csoportod könnyebben elérheti.
Továbbiak » A csoport beállításainak módosítása » Címkék résznél maximum 5 címkét tudsz beállítani.

Témák beállítása:

Ez már a csoport tagjainak is látható és használható funkció, megkönnyítheti nekik a releváns témájú bejegyzések megtalálását, rendszerezését.
Téma létrehozásához több módszer is alkalmazható. Például rögtön létrehozhatsz témákat a Továbbiak » Csoport moderálása » Bejegyzések témái pontban.
Vagy egy kiválasztott bejegyzésnél a következő pontokra kattintva:

Facebook csoport téma létrehozása

Facebook csoport nevének megváltoztatása


Ha a Facebook csoport átnevezése mellett döntesz később, akkor ezt könnyen megteheted, de arra figyelj, hogy 28 naponta legfeljebb egyszer tudod megváltoztatni a csoport nevét!

Kattints a ‘Továbbiak’ gombra, majd a ‘Csoport beállításainak módosítás’ pontra:

csoport beállításainak módosítása

Ezután csak kattints bele a jelenlegi névbe és át tudod írni a csoport nevét:

facebook csoport nevének megváltoztatása

Ezután menj az oldal aljára és kattints a ‘Mentés’ gombra.


Facebook csoport törlése


Kattints a ‘Továbbiak’ gombra, majd a ‘Csoport archiválás’ pontra:

Facebook csoport törlése

Ezután megjelenik még egy ablak, és itt a ‘Megerősítés’ gombra kattintva végzed el a csoport archiválását. Szóval nem tudod teljesen törölni a csoportot, a tagok kapnak értesítést az archiválásról, és ezután ők még látni fogják a csoport bejegyzéseit, de kommentelni, lájkolni, más aktivitást végezni nem fognak tudni:

csoport archiválása

Facebook csoport aktivitás növelése


Az interneten sok cikk, videó található erről, illetve a Facebook csoport marketingről összességében. Összeszedtem a leggyakrabban említett módszereket:

  • Tegyél ki egy posztot, amiben azt kéred a tagoktól, hogy a poszt alatt kommenteljék be, hogy mivel foglalkoznak, mutassák be magukat.
  • Szavazások kiírása, vond be a tagokat.
  • Élő találkozók szervezése.
  • A csoport tagjainak releváns hírek, infók megosztása.
  • A csoport témájához felmerülő gyakori kérdések megválaszolása külön posztokban.
  • Mindig kérdezz rá valamire a posztban, ezzel generálva a hozzászólásokat.
  • Válaszolj a hozzászólásokra.

Magyar nyelven is van egy átfogó Facebook csoport marketing kurzus a MinnerAkadémia oktatóvideói között, nézd meg, eléggé jól felépített tematikája van.

Kapcsolódó cikkeim:

5+1 Facebook hirdetési hiba, amit ne kövess el

Trustindex: Így kezeld profin a Facebook értékeléseidet

Facebook oldal átnevezése lépésről lépésre

Mi az a Facebook jegyzet és mire használható?