Barion Pixel
Olvasási idő: 8 perc

Ha SEO vagy webfejlesztő területen dolgozol (vagy ha saját weboldalt szeretnél készíteni céged számára), akkor bizonyára hallottál már az egyoldalas weboldalakról, webdesignról.

Ezek alapvetően azok a weboldalak, amelyek csak egy HTML oldalt tartalmaznak, és az összes szükséges szekció, blokk ugyanazon az egy oldalon helyezkedik el.

Minden más weboldalhoz hasonlóan az egyoldalas honlapokon is található menüsor. Az új tartalmak új oldalakra való betöltése helyett ez a menü egyszerűen egyetlen oldal felfelé vagy lefelé görgetésével navigálja a felhasználót egy adott tartalomrészhez.
 
 

Egyoldalas vagy többoldalas weboldalt válasszak?

 

Az egyoldalas weboldalak modernek és jól néznek ki. Sok előnyük van, viszont az ilyen típusú weboldalaknak hátrányai is vannak, amelyek közül az egyik legnagyobb a keresőoptimalizálás (SEO).

A különböző cégeknek viszont eltérő igényeik vannak.

Keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából nem mindegy, hogy milyen weboldalt használsz. Ha csak az a SEO célod, hogy márkanevedre és további néhány legfontosabb kulcsszavadra megjelenj, akkor az egyoldalas weboldal megfelelő lehet számodra.

Egy személyes tapasztalatom, amikor egy svájci startup cégnek marketing kivitelezést végeztem és keresőoptimalizáltam a weboldalát a kezdetekben:

Számukra az volt a fő SEO cél, hogy a márkanevükre, illetve a fő termékük nevére keresve a Google első találatai között legyenek angol és német nyelvterületekről keresve. Mivel rengeteg előadásra jártak, ezért számukra az volt a legfontosabb, hogyha az előadáson résztvevő befektetők megjegyzik a márkanevüket, vagy az egyedi termékük nevét akár csak részben is, és utána rákeresnek az interneten, akkor megtalálhatóak legyenek. Mivel a design fontos volt számukra, és egyszerűen áttekinthető, az egyedi fejlesztésű terméküket gyorsan prezentáló weboldalra volt szükségük, ezért az egyoldalas weboldal illett hozzájuk.

Ha azt reméled, hogy a vásárlóid, látogatóid fő forrása a Google lesz, akkor az egyoldalas weboldalfelépítés elég rossz döntés!
Egyszerűen azért, mert egy oldalra nem fogsz tudni akkora mennyiségű tartalmat elhelyezni, amelyet sok kulcsszóra és témára keresőoptimalizálhatsz.

Egyoldalas vs többoldalas weboldal SEO

Előnyei az egyoldalas weboldalaknak:

✔ Olcsóbban és gyorsabban létre lehet hozni
✔ Jobb élményt nyújt egy ilyen weboldaldesign mobilről böngészveve
✔ Egy ilyen oldalon több lehet a konverzió

Tehát ha csak 1-2 szolgáltatásod vagy terméked van, akkor egy szépen megszerkesztett egyoldalas weboldalon is érdemes elgondolkodnod, mert ebben az esetben gyorsabban konvertálhat az oldal, hamarabb eljut a látogató a vásárláshoz/kapcsolatfelvételhez.

Ha csak kevés kulcsszó van, ezekre még lehet keresőoptimalizálni az oldalt. Ma már a látogatók fele vagy több mint a fele érkezhet mobilkészülékről, és egy ilyen oldal jobban átlátható, könnyebben kezelhető ilyen eszközökről.

 

Egyoldalas weboldalnál a következőkre kell odafigyelni, ha keresőoptimalizálunk

 

1. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a kulcsszókutatásra. Mivel itt a long-tail és az összes releváns kulcsszavadra nem fogsz tudni optimalizálni a limitált oldaltartalom miatt, ezért kétszer is át kell gondolnod, hogy mely kulcsszavakat hagyod meg és melyeket kell eldobnod.

2. Blokkokra kell osztani az oldalt, és minden blokkot egy kulcsszó-csoportra kell optimalizálnod. A relevancia fontos, tehát az oldal elejére kerül a legfontosabb kulcsszavad, és így mész lefelé.

3. A blokkokat technikailag egy csoportosító elemmel a <div> kóddal kell elválasztanod. A <div> kódot arra használjuk, hogy csoportba foglaljunk nagyobb blokkokat. Ha WordPresst használsz, és egy olyan sablont, amiben úgynevezett page builder rész van, akkor valószínű, hogy az ott különálló blokkokat automatikusan ilyen <div> kóddal választja el. Ha a HTML-hez nemigen értesz, akkor érdemes egy weboldalfejlesztővel ezt leellenőriztetned.

4. Minden blokknak legyen egy H1-tagje. Ez meglepően hangozhat, mivel alap SEO szabályok kimondják, hogy minden oldalon egy H1 tag lehet, viszont egyoldalas weboldalaknál a különböző kulcsszavakra optimalizált blokkokat a H1 tagokkal még jobban elválaszthatjuk. A Google véleménye is ez, az alábbi hivatalos angol nyelvű videójukat ide kattintva megtekintheted. Természetesen egy blokkhoz egy H1 tag legyen beállítva, több ne.

5. A blokkoknak legyen saját, úgynevezett anchor linkje is (horgony link), ez így szokott kinézni: www.sajatoldalam.hu/#lakastakaritas  – A / utáni URL tartalmazza az adott blokk kulcsszavát.

6. A weboldal betöltődése legyen gyors. Rangsorolási faktor a Google-nél, de a Facebook is külön figyel már a weboldalak betöltődésének sebességére. Egyoldalas weboldalaknál különösen figyelni kell erre, mivel minden tartalom egy oldalon helyezkedik el. A képek méretét kicsinyítsük, erre ingyenes online eszközök is rendelkezésre állnak.
További lehetőség az úgynevezett ‘Lazy Load’ beállítása. Lényege, hogy a képi tartalmak csak akkor töltődnek be, amikor ahhoz a részhez érünk. WordPress motorú honlap esetén természetesen erre is van plugin.

7. A linképítés egyoldalas weboldalak esetén különösen fontos. Viszont szem előtt kell tartani, hogy manapság a linképítés nem abból áll, hogy linkgyűjtő oldalakra beküldöd a weboldalad linkjét. Ezt a bejegyzést olvasd el a thePitch-től, nagyon jól összeszedett írás a linképítésről.

 

Habár az egyoldalas weboldal nem minden vállalkozás számára ideális, lehet, hogy most éppen valamelyik célodhoz megfelelő lesz. Mindig szem előtt kell tartani, hogy keresőoptimalizálása nagyobb erőfeszítéseket igényelhet.

 


Gyakorlatias online képzéseimmel Te is el tudod kezdeni a weboldalad keresőoptimalizálását, vagy még eredményesebbé tudod tenni azt!