Olvasási idő: 13 perc

Amikor keresőoptimalizálni szeretnénk, akkor az egyik első lépés egy technikai SEO Audit. Tehát átnézzük a weboldal olyan technikai beállításait, amelyek fontosak a SEO számára, és hiányuk nem tesznek jót a rangsorolásunknak a Google találati listáján.

Szeretnék 7 olyan, a keresőoptimalizálás számára fontos technikai beállítást megmutatni, amelyet érdemes már a weboldalad elkészítésénél a webfejlesztőnek kiadni, mert többször előfordul, hogy ezek nincsenek megvalósítva az átadott oldalaknál!

De akkor is olvasd tovább ezt a bejegyzést, ha már van weboldalad, viszont nincsenek beállítva a következők. Akár ezt a cikket is elküldheted a webfejlesztődnek, hogy ezt a 7 pontot valósítsa meg a Te weboldaladon is! 🙂

 

1. A weboldal mérete, képek mérete

A betöltődési sebesség egyik legfontosabb tényezője a honlap mérete! Egy gyors teszthez használd  a Pingdom oldalát , ahol a Test from-nál Stockholm, Sweden legyen beállítva.

Érdemes párszor lefuttatni a tesztet. Átlagban 2-3 másodperc alatt kellene lennie a betöltődési időnek. Itt látható a weboldal mérete is, ez 3 megabyte-nál kevesebb legyen. Találkoztam 20 megabyte feletti főoldalakkal is, itt minden esetben a nagyméretű képek voltak a probléma okozói. Sok webfejlesztő a kapott anyagokból dolgozik, ha több megás képeket adnak neki, akkor azokat fogja feltölteni, nem biztos, hogy szólni fog ezért.

Szóval mindenképp érdemes a képeken szerkeszteni. Ne töltsük fel a 16 megapixelben készült fotókat, mert a weboldalon úgysem fog akkora pixelben megjelenni, szóval nyugodtan vehetünk lejjebb a képméreten, a pixelekből.

Ezután még dobjuk be egy online image compress progiba, ami a felbontáson már nem változtat, de sok kisebb cuccot kiszed a kép fájljából, így látványosan tud még csökkenteni a kép byte-jain.

Ha a weboldal így sem gyorsul, akkor érdemes lefuttatni a Google PageSpeed oldalon és a GTmetrix oldalon egy tesztet, ott részletesen megmutatja, hogy mik lassítják az oldal betöltődési sebességét.

 

2. Képek fájlnevei

Amikor a  SEO audit során a weboldalakkal találkozom, akkor már minden kép fel van töltve. Ha ezek nagy méretűek, és az első pontban leírtak alapján a képek méretét csökkenteni kell, akkor egyúttal keresőoptimalizáljuk is az újból feltöltendő képeket.

Tehát kulcsszókutatás után a megfelelő kulcsszavakkal lássuk el a képek fájlneveit. Természetesen minden képhez olyan kulcsszavas fájlnevet kell megadni, amely az adott oldalon releváns SEO szempontjából.

 

3. SSL beállítása

Az elmúlt egy évben világszinten rengeteg weboldal beállította az SSL-t (amikor a weboldal URL-ed így kezdődik https:), mivel a Google bejelentette, hogy keresőoptimalizálás szempontból ez egy rangsorolási faktor, illetve az idén a Chrome böngésző az URL sávban eléggé látványosan fogja jelezni, hogy a weboldal nem biztonságos.

Ezt a tárhelyszolgáltatónál kell igényelni, szinte már mindenhol ingyen adják az alap SSL beállítást. Olyan tárhelyszolgáltató is van, ahol két kattintással aktiválható is az SSL. De ezzel még vannak további beállítások a WordPress és egyedi fejlesztésű honlap esetén is, szóval mindenképp a webfejlesztőnket kérjük meg erre.

A legjobb, ha már a weboldal készítésénél megcsinálják. Sok esetben később nehezebb volt átállítani a weboldalt, valamint egy időre az oldal hátrébb csúszhat a Google-ben. Sokan félni szoktak, hogy a helyezések romlanak az átálláskor. Rövidebb időre igen, de egy-két hét múlva visszaáll az oldal, és az a tapasztalatom, hogy ezzel még előrébb is szokott jönni pár hellyel a Google találati listáján.

 

4. URL-ek kialakítása

A keresőoptimalizálás egyik fontos rangsorolási faktora a weboldal URL stuktúrája. WordPress esetén egyszerűbb ezen később is beállításokat elvégezni, viszont egyedi fejlesztésű honlapoknál sokszor nem örül a webfejlesztő ennek a feladatnak.

Érdemes tehát már a weboldal elkészítésének elején megadni, hogy milyenek legyenek az URL-ek.
Mindig tartalmazza az adott oldal fő kulcsszavát, kerüljük az ilyen címeket, mint például: www.weboldal.hu/123ftks és a hasonlókat.

Ha ezek után az URL címeket változtatnánk, akkor fontos a 301-es átirányítás alkalmazása az új címekre.
Erről az átirányítási típusról a 6. pontban lesz szó.

 

5. Cannonical beállítása

Magyarországon nagyon sok weboldal vagy webshop technikailag nincs megfelelően beállítva, és a legtöbb esetben a duplikáció megléte a probléma, amelyet a Google nem szeret.

A webshopok esetén a kategóriaoldalakon a termékeket ár, név, népszerűség szerint rendezhetjük. Ha ez technikailag úgy van megoldva, hogy minden szűrésnél más az URL, akkor ezek külön oldalaknak számítanak. A tartalmuk megegyezik, így a duplikáció adott, több oldal ugyanazzal a tartalommal jelenik meg a honlapon.

A megoldás egy úgynevezett canonical tag. Ebben azt a linket kell megadni, ami az elsődleges oldal a Google számára.

Pl: van egy kategória oldalunk, például: www.webshopom.hu/category/asus-laptop

Ha ezen az oldalon egy szűrést beállítok, például színre, akkor a link a következőre változik: www.webshopom.hu/category/asus-laptop/red

Ennek az oldalnak a kódjában a canonical tag a következő lesz:

<link rel=”canonical” href=”https://www.webshopom.hu/category/asus-laptop” />

Ezzel jelezzük a Google felé, hogy az elsődleges a fő kategória oldal, ezt a szűrt aloldalt ne vegye indexáltnak. Ezzel érjük el, hogy ne legyen duplikáció az oldalunkon.

Ha WordPresst használunk, akkor vannak erre pluginok, például a SEO-s pluginok alapból beállítják a canonical taget az oldalakra.

Ha már duplikáció, van még egy gyakori hiba, amelyet sokszor tapasztalok egyedi fejlesztésű honlapoknál.

Azt, hogy egy weboldal betölt www. előtaggal és enélkül is. Ez duplikációnak számít és csakis egyféleképpen töltődhet be az oldal!
Ezt a problémát körülbelül egy sornyi kóddal meg lehet oldani. Egyszerűen válasszuk ki, hogy szeretnénk-e a www. előtagot vagy inkább nem a domainben. (ennek egyébként nincs SEO jelentősége…).

 


Gyakorlatias online képzéseimmel Te is el tudod kezdeni a weboldalad keresőoptimalizálását, vagy még eredményesebbé tudod tenni azt!


6. 301 -es, 302-es átirányítás

Ez talán akkor szokott előjönni, ha egy meglévő weboldalunkat alakítjuk át. Tehát akár új designt kap, akár új webmotorra visszük át, a honlap linkjei is változhatnak. Ezért mindenképp figyeljünk arra, hogy a régi URL címeket irányítsuk át az újakra. Ezt az átirányítást 301-es átirányítással valósítsuk meg!

Miért?

Azért, mert ezzel az átirányítással tudjuk jelezni a Google-nek, hogy az előző URL alatt lévő oldal SEO értéke az új oldalra költözik, így az előző URL-t a Google ne indexelje, hanem már csak az újat.

Nem összekeverendő a 302-es átirányítással, amelynek lényege, hogy nem viszi át az indexelést az új oldalra. Például, ha Black Friday akció van egy napig, és a főoldalt egy egyedi, erre a napra készített promóciós weboldalra akarjuk irányítani.

Ez ugye rövid ideig tart, ezért nem akarjuk a főoldal indexelését átvinni erre az új oldalra, valamint ezt az oldalt sem szeretnék indexelni, mert végül nem lesz látogatható. Ebben az esetben a 302-es átirányítást kell használni. Ha mégis egy weboldal 302-es átirányítással maradna, mivel előfordulhat, hogy végül az az oldal marad, akkor a Google ezt egy idő után érzékeli és ő maga beindexeli az új oldalt. Ez a folyamat viszont nagyon sokáig is eltarthat.

 

7. 404 -es oldal hiánya

Szerintem ez a legismertebb hibaüzenet a weben, mert ha egy olyan oldalra jutunk, amelyet a szerver nem talál, akkor a 404-es felirattal találkozunk.

Ezzel nem szokott probléma lenni WordPress alapú oldalaknál, viszont egyedi fejlesztésű honlapoknál rengetegszer találkoztam ezzel.

Valahogy elfelejtik ezt beállítani a webfejlesztők.

Általában a főoldalra szokták visszairányítani a látogatót. Legyen beállítva a 404-es oldal, érdemes erre valami egyedibbet létrehozni, például mint ami az Airbnb weboldalán látható:

 

Helyezzünk rá gombot, linkeket, amelyekre kattintva átterelhetjük a látogatókat működő oldalakra, vagy webshopoknál jó ötlet az ajánlott termékek megjelenítése is.

Továbbá Google Search Console-ban letölthetjük a 404-es oldalak URL címeit, és a nem működő oldalakat irányítsuk át működő oldalakra. Törekedjünk arra, hogy a megszűnt oldal tartalmához hasonló oldalakra irányítsuk át.
FONTOS! hogy 301-es átirányítást használjunk.

 

A fenti pontokat összegezve nézzük át a weboldalunkat, ha szükséges beszéljünk a webfejlesztőnkkel is. A technikai SEO beállítások nagyon fontosak, mivel hiába optimalizáljuk jól a weboldalunkat tartalmilag, ha lassan tölt be, duplikációk találhatóak a weboldalon, akkor a Google nem fogja kedvezőbben rangsorolni honlapunkat.